Lekcja angielskiego

Pod koniec lutego 2018r. w naszej szkole mia?a miejsce ciekawa i oryginalna lekcja w klasie II/1 z j?zyka angielskiego, która odby?a si? w Centrum Odnawialnych ?róde? Energii. Mieli?my mo?liwo?? wys?uchania prezentacji angloj?zycznej o Ziemi, o zagro?eniach klimatycznych oraz sposobów ich rozwi?zania. Prezentacja przyku?a nasz? uwag?, ale najwi?ksz? furor? zrobi?a piosenka „ W moim magicznym domu…”.

lekcja po angielsku1lekcja po angielsku2lekcja po angielsku3

 

 

Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii  (ECO?E) obj?te patronatem!

 0001 4

Zaj?cia z uczniami z Przedszkola AMO ul. Z?otopolska

20 czerwca 2017 r. go?cili?my w ECO?E przedszkolaków z najstarszych dwóch grup  „Pszczó?ki” i „?abki”.  Po mi?ym przywitaniu dzieci pozna?y  nazw? EDUKACYJNE  CENTRUM ODNAWIALNYCH ?RÓDE? ENERGII.

W mi?ej, zabawowej formie poznawa?y trudne dla nich poj?cia jak : ENERGIA, ?RÓD?A RENERGII, RODZAJE ENERGII. Poznali energi? wiatru, energi? wody, energi? d?wi?ku, energi? mechaniczn? i energi? s?oneczn?.

przedszkolaki 1przedszkolaki 2 przedszkolaki 4

By?o du?o zabaw ruchowych i d?wi?kowych. Dzieci wykonywa?y do?wiadczenia potwierdzaj?ce przemiany energii wodnej w mechaniczn? (obroty wiatraczka), energii mechaniczn? w energi? elektryczn? ( obroty ?opat turbiny wiatrowej, energii s?onecznej w energi? elektryczn? (s?oneczna czapeczka) i wiele, wiele innych do?wiadcze?.  Dzieci pozna?y terminy naukowe: kolektor, fotoogniwo. Na zako?czenie zaj?? wiedzia?y jakie zachodz? przemiany energii w tych urz?dzeniach i do czego s? one wykorzystywane.

przedszkolaki 3 Asystenci nauczyciela z GIM 142 aktywnie pomagali przy demonstracji urz?dze? solarnych: kolektor s?oneczny, samochód solarny, brz?czyk solarny i wielu innych modeli. Dzieci nauczy?y si? , ?e:

ENERGII NIE MO?NA STWORZY? ANI ZNISZCZY?.

ENERGIA TYLKO ZMIENIA SI? W INNY RODZAJ ENERGII.

Zaj?cia dydaktyczne prowadzi?a Pani Jadwiga Pozna?ska, w cz??ci wokalnej pomaga?a Pani Katarzyna Ciesielska- nauczycielka wychowania muzycznego. Dwie uczennice GIM 142 ?piewa?y dla przedszkolaków piosenk? „Z?oty poranek”, do której tekst opracowa? Pan Dominik Zuziak. Nauczycielki dosta?y „prezenty”: broszury ekologiczne do kolorowania, zak?adki, foldery ECO?E, scenariusze zaj??. Zaj?cia bardzo si? podoba?y dzieciom. Szczególne w EKO Domku.  Nikt nie by? znudzony. Na koniec wszyscy weso?o za?piewali piosenk? „Z?oty poranek”.  

 


 

lacza nas ptaki

 

Ta nietypowa lekcja wychowawcza zapadnie nam d?ugo w pami?ci - to s?owa jednego z uczniów naszej klasy pod koniec 45-minutowego spotkania. Mówili?my o przyrodzie, jej pi?knie i zagro?eniach, z których nie do ko?ca zdawali?my sobie spraw?.

 

            Dla nas by?o i jest oczywiste, ?e ptaki zwiastuj?ce zmian? pór roku migruj? z po?udnia na pó?noc i odwrotnie. Odczytany list u?wiadomi? nam niebezpiecze?stwa jakie czyhaj? na nie na trasach przelotu. Ten list to wymowny, trafiaj?cy do wyobra?ni ka?dego apel - apel o wsparcie i ratunek dla naszych skrzydlatych przyjació?. Nasze podpisy pod listami adresowanymi do uczniów z Malty mamy nadziej? pomog? zawsze ogl?da? na polskim niebie migruj?ce ptaki.

 

Tutaj mo?esz przeczyta? nasz list, zapraszamy:

 

List do uczniów z Malty

 

WYNIKI KONKURSU „ENERGIA ODNAWIALNA”


 Dnia 24.04.2017 r.
Komisja w sk?adzie:
1. Anna Zieli?ska- przewodnicz?ca
2. Jadwiga Pozna?ska
3. Andrzej Kami?ski
oceni?a prace konkursowe przyznaj?c:

I.Miejsce ex aequo:
1. Ksenia REJCZAK KL. 2/3
2.Hubert ST?PNIK kl. 2/4

II.Miejsce ex aequo:
3. Aleksandra OBR?BSKA kl. 2/3 
4.Natalia REJCZAK kl. 2/3
   
III.Miejsce ex aequo:
5.Ma?gorzata DOBOSIEWICZ KL. 2/3
6.Filip KONONIUK KL. 2/3

konkurs1 A. Obr?bska

konkurs2

konkurs3

konkurs4 N. Rejczak

konkurs6 k. Rejczak

konkurs5


S?owniczek opracowany w latach 2015 - 2017 

S?owniczek, cz??? 2

Turbina wiatrowa/   Windenergieanlage, die/  wind turbine/ la turbine éolienne

Pr?dko?? wiatru / Windgeschwindigkeit, die/ wind speed/ la vitesse du vent

 

Energia wiatrowa/ Windenergie, die/ wind power/ l’ énergie éolienne

Wiatrak/  Windmühle, die/ windmill/ le moulin à vent 

Innowacje proekologiczne/ ekologische Innovation, die/ environment- friendly innovations / l’ innovation proécologique

Innowacyjne dzia?ania /  Umweltmaßnahme, die/ innovative actions/ les activités innovatrices

Spo?ecze?stwo niskoemisyjne/  emissionsarme Gesellschaft, die / low emission society/ la société agissant contre le fait de serre

Projekt / Projekt, das/ projectle projet

Wytwarzanie pr?du elektrycznego / elektrische Stromherstellung, die/ photovoltaics 

(  generating  electricity/ electricity generetion)/  l’énergie solaire photovoltaïque

 

Urz?dzenie pr?dotwórcze / Stromaggregate, die/ generator/ le moteur

Program LIFE/  Programm LIFE, das/ LIFE program/ le programme LIFE

Strumie? powietrza/  Luftstrom, der/ air stream/ le courant d’ air pur

 

Ograniczenie emisji CO2/  Beschränkung des Kohlendioxid-Ausstoßes, die/  reduction of carbon dioxide/ la réduction des émissions de CO2-  dioxyde de carbone

Oszcz?dno?ci ekonomiczne/  ökonomische   Einsparung, die/   cost reduction/ les économies

Pozytywne  efekty dzia?a?/  positive  Effekteder Handlungen, die/  positive  effect of actions/ les effets positifs

Produkcja energii /  Stromerzeugung, die/ energy production/ la production d’ énergie

Zmiany klimatu/  Klimaveränderung, die/ climate change/ le changement climatique

 

Urz?dzenie bezpieczne/  Sicherheitsvorrichtung, die/  safe device/ l’ appareil de sécurité

 

Instalacja pilota?owaNullinstallation, die/  test installation/ l’ installation pilote

Urban Wind to innowacyjny zespól pr?dotwórczy wykorzystuj?cy do produkcji pr?du strumienie powietrza w przestrzeni zurbanizowanej. Oznacza to wykorzystanie istniej?cych obiektów jako podstaw do monta?u na nich niskich, elastycznych, cylindrycznych zespo?ów pr?dotwórczych, zabezpieczonych elementami o cechach ?aluzji.

 FUNDACJA WSPIERANIA EKOLOGII ECO FOR LIFE


Eko - bus

W ramach dzia?alno?ci i promocyjnej Krajowej Agencji Poszanowania Energii edukacyjnej (w zakresie racjonalnego wykorzystania energii oraz rozwoju Odnawialnych ?róde? Energii) przyjecha? do naszej szko?y 11 lutego 2015 r. Autobus Energetyczny. Akcja ma charakter ogólnopolski i okre?lona jest  w programie „Warszawska Energia - od poznania do EKO – dzia?ania”. Prezentowan? ekspozycj? obejrza?o 150 uczniów z gimnazjum i liceum. Uczniowie poznali ró?ne  sposoby oszcz?dzania energii i poszerzyli wiadomo?ci o dzia?aniu urz?dze? solarnych. G?ównym celem kampanii jest zwi?kszenie ?wiadomo?ci spo?ecznej odno?nie zmian klimatu. To tak?e badanie przyczyn zachodzenia tych zmian i podejmowanie  dzia?a?, aby przeciwdzia?a? owym negatywnym procesom. Maj? zach?ci? ka?dego do podejmowania wysi?ku na rzecz ochrony klimatu w codziennym ?yciu i otoczeniu: w domu, w pracy, w szkole, lokalnym ?rodowisku. Autobus stanowi  mobilne centrum informacyjno – edukacyjnego. Zawiera min. sugestywne, plastyczne dane o ogniwach fotowoltaicznych, elektrowniach wiatrowych, infrastrukturze wodno – ?ciekowej, bezprzewodowym sterowaniu o?wietleniem i ogrzewaniem, energooszcz?dnym o?wietleniu, inteligentnych sieciach energetycznych. Ka?dy z nas przyczynia si? do powstawania zagro?e? dla klimatu. W ramach realizacji projektu planowane jest przeprowadzenie kampanii edukacyjnej na terenie 200 gmin. Eksperci je?d??cy autobusem b?d? tworz? grup? doradcz?, która oferuje nieodp?atn?, niezale?n? i najbardziej aktualn? wiedz? na tematy zwi?zane ze zmianami klimatu i efektywno?ci? energetyczn?. 

Wizyta EKO – busa wpisuje si? w nasz? szkoln? tradycj? dzia?a? na rzecz zdrowia i ekologii. To kolejny przyk?ad tego, jak doceniamy wychowanie m?odego cz?owieka jako obywatela dbaj?cego nie tylko o swoj? karier?, lecz tak?e o wspólne dobro, jakim jest nasza natura, nasza planeta. 

ekobus2ekobus3

ekobus1ekobus4

 

Godzina dla Ziemi

Po raz kolejny nasza szko?a bierze udzia? w akcji organizowanej przez WWF Godzina dla Ziemi (Earth Hour). Akcja rozpocz??a si? w 2007 roku w Sydney, kiedy dwa miliony ludzi zgasi?y ?wiat?o w swoich domach. W mi?dzyczasie, Godzina dla Ziemi WWF uros?a do rangi najwi?kszej proekologicznej akcji w dziejach ?wiata. W tym roku przebieg akcji wykracza poza symboliczny gest i staje si? okazj? do rozwi?zywania konkretnych problemów ekologicznych. W Polsce jest to pomoc dla mor?wina. Fundacja WWF Polska dzia?ania na rzecz ochrony ba?tyckiej populacji tego krewniaka delfina rozpocz??a ju? na pocz?tku marca. 

Jak mówi rzecznik WWF Pawe? ?redzi?ski - Ba?tyk zaczyna si? w domu ka?dego z nas, a 99% terytorium Polski le?y w jego zlewisku. Dlatego wszyscy jeste?my odpowiedzialni za los Morza Ba?tyckiego i jego mieszka?ców, w tym krytycznie zagro?onego wygini?ciem w naszym morzu mor?wina. Przez ca?y miesi?c mo?emy faktycznie pomóc tym ssakom. Wystarczy z?o?y? podpis pod apelem na stronie godzinadlaziemi.pl oraz podzieli? si? informacj? o naszej akcji i mor?winie z innymi.

Zach?camy wszystkich uczniów i ich rodziców do aktywnych dzia?a? w ramach tego mi?dzynarodowego wydarzenia. Wystarczy wy??czy? ?wiat?o na jedn? godzin? 28 marca o godz. 20.30. Dodatkowo, mo?na si? zalogowa? si? na stronie www. godzinadlaziemi.pl i podpisa? apel w obronie zagro?onego wygini?ciem ba?tyckiego mor?wina!

PRZY??CZ SI? - WY??CZ SI?!

P.S. Odpowied? na najcz??ciej zadawane przez uczniów pytanie 

Korzystanie z telewizora, komputera, sprz?tu do odtwarzania muzyki itp. jest dozwolone. Chodzi tylko o symboliczne wy??czenie o?wietlenia, b?d?ce dowodem poparcia dzia?a? na rzecz ochrony ?rodowiska!

Na stronie WWF wszyscy zainteresowani mog? znale?? ciekawe artyku?y dotycz?ce ?rodowiska i porady, jak dba? o ?rodowisko na co dzie?.

Joanna Ogrodzka




Mi?dzynarodowy kalendarz i nasz kwiecie? :)

ecozeKalendarz1 ecozeKalendarz2

     W dniu 28 kwietnia 2011 roku w Gimnazjum nr 142 z Oddzia?ami Dwuj?zycznymi im. Roberta Schumana przy ul. Olgierda 35/41 w dzielnicy Targówek, odby? si? VIII Festiwal Nauki. Jedn? z najciekawszych atrakcji festiwalu by?o otwarcie Edukacyjnego Centrum Odnawialnych ?róde? Energii. Projekt powsta? przy wsparciu Wydzia?u Energetyki Miejskiej Biura Infrastruktury Urz?du m. st. Warszawy, Dzielnicy Targówek i darczy?ców – firmy Viessmann.
      Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii zosta?o otwarte przez symboliczne przeci?cie wst?gi, którego dokonali m. In. Pani Jolanta Kaczmara – Dyrektor Gimnazjum nr 142, Pan Leszek Drogosz – Dyrektor Biura Infrastruktury Urz?du m. ST. Warszawy, Pan Zbigniew Poczesny – przewodnicz?cy Rady Dzielnicy Targówek, Pan Grzegorz Zawistowski – Burmistrz Dzielnicy Targówek, Pan S?awomir Antonik – Zast?pca Burmistrza Dzielnicy Targówek oraz Pan Sebastian Walerysiak – Dyrektor firmy Viessmann.
       Po uroczystym otwarciu przedstawiciele darczy?cy zaprezentowali zasady dzia?ania instalacji a tak?e przedstawili osi?gni?cia firmy Viessmann w budowie urz?dze? s?u??cych podnoszeniu efektywno?ci energetycznej i wykorzystaniu lokalnych ?róde? energii pochodz?cych ze s?o?ca, biomasy i otoczenia.
     Urz?dzenia Edukacyjnego Centrum Odnawialnych ?róde? Energii, oparte na darmowych kolektorach s?onecznych, pompie ciep?a i baterii fotowoltaicznej b?d? nie tylko s?u?y?y jako wspomaganie systemu energetycznego szko?y ale przede wszystkim maj? promowa? w?ród uczniów warszawskich szkó? zagadnienia zwi?zane z ochron? ?rodowiska, wykorzystywaniem alternatywnych ?róde? energii oraz optymalizacj? jej zu?ycia. Laboratorium to naocznie pozwoli u?wiadomi? m?odzie?y, jak dzia?aj? odnawialne ?ród?a energii i jakie z tego p?yn? korzy?ci dla ?rodowiska.

(tekst pochodzi ze strony http://infrastrukura.um.warszawa.pl/)

otwarcie1

otwarcie2



 

 

 

 

otwarcie3

sprz?t3

 

 

 

 

 


Zapraszamy do obejrzenia folderu informacyjnego:

Folder- przód

Folder- ?rodek

Pisali o nas:

- "Viessmann: Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii"

"Centrum Odnawialnych ?róde? Energii"

- "Warszawa: otwarto Edukacyjne Centrum Odnawilanych ?róde? Energii"

- "Otwarto Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii"


STUDYJNA WIZYTA PRZEDSTAWICIELI URZ?DU MIASTA ?ODZI


wiyzta studyjna ?ód?wiyzta studyjna ?ód?2








Artyku? z wizyty


SZKO?A PE?NA ENERGII

 

W ramach programu „Szko?a pe?na energii” organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej,  Gimnazjum Nr 142 z Oddzia?ami Dwuj?zycznymi im. Roberta Schumana  na ul. Olgierda 35/41 mia?o zaszczyt go?ci?: Pana Ric Todd Ambasadora Wielkiej Brytanii z przedstawicielami British Council reprezentowanymi przez Pani? Rebecc? Mason i Pana Przemys?awa Tymi?skiego oraz Pani? Zuzann? Naruszewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej wraz z przedstawicielami Wydzia?u Edukacji i Kultury dla Dzielnicy Targówek i Wydzia?u Energetyki Miejskiej Biura Infrastruktury Urz?du m.st. Warszawy.
W ramach lekcji „Globalne zmiany klimatu” szanowni go?cie starali si? zwróci? uwag? na problemy ca?ego ?wiata zwi?zane z globalnymi zmianami klimatycznymi oraz ekologi?. Pan Ambasador Ric Todd z wielk? przyjemno?ci?  odpowiada? na wszystkie pytania uczniów i zaoferowa? swoj? pomoc w realizacji wszelkich inicjatyw na rzecz poszanowania klimatu. Po zako?czonych warsztatach z uczniami Pan Ambasador wizytowa? miejsce budowy powstaj?cego w Gimnazjum Laboratorium Odnawialnych ?róde? Energii.
Dla zainteresowanych inicjatyw? zapraszamy na stron? internetow? www.edukacjaekologiczna.org  w zak?adce „Akcje z klimatem”.  Zdj?cia z lekcji mo?emy zobaczy? na stronie galerii: http://infrastruktura.um.warszawa.pl/galerie/program-szkola-pelna-energii

 


 

 

Nasza szko?a bierze udzia? w programie Regionalnego Centrum Ekologicznego „Wdra?anie edukacji o ochronie klimatu i efektywno?ci energetycznej” realizuj?c projekt „Klasa z Klimatem”. W ramach tego projektu uczniowie Janek Bielecki i Rafa? Chwalczuk opracowali film „Oszcz?dzanie energii”. Zapraszamy do obejrzenia filmu.



Go?cie w naszej szkole...

go?cie w solariumDnia 9 wrze?nia 2011 go?cili?my w naszej szkole delegacje z Biura Infrastruktury Wydzia?u Energetyki Miejskiej z Warszawy i ?odzi oraz z ?ódzkiego Wydzia?u Edukacji . Celem wizyty by?o zobaczenie rozwi?za? technicznych zainstalowanych w naszej szkole urz?dze? solarnych (kolektorów pró?niowych, kolektora cieczowego, modu?ów fotowoltaicznych i pompy ciep?a) oraz poznanie mo?liwo?ci wykorzystania tych urz?dze? w celach dydaktycznych.
Go?cie zwiedzali Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii znajduj?ce si? w naszej szkole. W sali ekspozycyjnej uczestniczyli w krótkim wyk?adzie „Wykorzystanie energii ?wiat?a s?onecznego” prowadzonym przez Pani? Jadwig? Pozna?sk? doradc? metodycznego m.st. Warszawy w zakresie fizyki.

Po wyk?adzie ogl?dali zainstalowan? w sali ekspozycyjnej pomp? ciep?a Vitocal 300-A typu powietrze - woda oraz urz?dzenia solarne wspó?pracuj?ce i monitoruj?ce prac? pompy. Pompa ciep?a wspomagana jest przez 8 kolektorów s?onecznych umieszczonych na dachu budynku szkolnego. Pompa ciep?a ogrzewa pomieszczenia w okresie niskich temperatur zewn?trznych i ch?odzi w okresie upa?ów. 
Nasi uczniowie z klasy III, którzy opracowali w r. sz. 2010/2011 projekt edukacyjny „Energooszcz?dny dom” pokazywali go?ciom wykonane przez naszych uczniów makiety i modele wykorzystuj?ce energi? solarn?: model domu energooszcz?dnego z fotoogniwami, makiet? domu z kolektorami s?onecznymi, model samochodu z fotoogniwami, kolektor s?oneczny i wiele innych. rz?dze? solarnych. 
Go?cie zwiedzali równie? Laboratorium S?oneczne EKO Domek, w którym modu?y fotowoltaiczne dostarczaj? energii elektrycznej, a kolektor s?oneczny ciep?? wod? u?ytkow?.
Go?cie uzyskali informacje o pompie ciep?a, fotoogniwach i kolektorach s?onecznych oraz o celowo?ci zainstalowania tych nowoczesnych urz?dze? solarnych w naszej szkole.