- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Rok szkolny 2018/2019
- Kategoria: Strony
Lekcja angielskiego
Pod koniec lutego 2018r. w naszej szkole mia?a miejsce ciekawa i oryginalna lekcja w klasie II/1 z j?zyka angielskiego, która odby?a si? w Centrum Odnawialnych ?róde? Energii. Mieli?my mo?liwo?? wys?uchania prezentacji angloj?zycznej o Ziemi, o zagro?eniach klimatycznych oraz sposobów ich rozwi?zania. Prezentacja przyku?a nasz? uwag?, ale najwi?ksz? furor? zrobi?a piosenka „ W moim magicznym domu…”.
Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii (ECO?E) obj?te patronatem!
Zaj?cia z uczniami z Przedszkola AMO ul. Z?otopolska
20 czerwca 2017 r. go?cili?my w ECO?E przedszkolaków z najstarszych dwóch grup „Pszczó?ki” i „?abki”. Po mi?ym przywitaniu dzieci pozna?y nazw? EDUKACYJNE CENTRUM ODNAWIALNYCH ?RÓDE? ENERGII.
W mi?ej, zabawowej formie poznawa?y trudne dla nich poj?cia jak : ENERGIA, ?RÓD?A RENERGII, RODZAJE ENERGII. Poznali energi? wiatru, energi? wody, energi? d?wi?ku, energi? mechaniczn? i energi? s?oneczn?.
By?o du?o zabaw ruchowych i d?wi?kowych. Dzieci wykonywa?y do?wiadczenia potwierdzaj?ce przemiany energii wodnej w mechaniczn? (obroty wiatraczka), energii mechaniczn? w energi? elektryczn? ( obroty ?opat turbiny wiatrowej, energii s?onecznej w energi? elektryczn? (s?oneczna czapeczka) i wiele, wiele innych do?wiadcze?. Dzieci pozna?y terminy naukowe: kolektor, fotoogniwo. Na zako?czenie zaj?? wiedzia?y jakie zachodz? przemiany energii w tych urz?dzeniach i do czego s? one wykorzystywane.
Asystenci nauczyciela z GIM 142 aktywnie pomagali przy demonstracji urz?dze? solarnych: kolektor s?oneczny, samochód solarny, brz?czyk solarny i wielu innych modeli. Dzieci nauczy?y si? , ?e:
ENERGII NIE MO?NA STWORZY? ANI ZNISZCZY?.
ENERGIA TYLKO ZMIENIA SI? W INNY RODZAJ ENERGII.
Zaj?cia dydaktyczne prowadzi?a Pani Jadwiga Pozna?ska, w cz??ci wokalnej pomaga?a Pani Katarzyna Ciesielska- nauczycielka wychowania muzycznego. Dwie uczennice GIM 142 ?piewa?y dla przedszkolaków piosenk? „Z?oty poranek”, do której tekst opracowa? Pan Dominik Zuziak. Nauczycielki dosta?y „prezenty”: broszury ekologiczne do kolorowania, zak?adki, foldery ECO?E, scenariusze zaj??. Zaj?cia bardzo si? podoba?y dzieciom. Szczególne w EKO Domku. Nikt nie by? znudzony. Na koniec wszyscy weso?o za?piewali piosenk? „Z?oty poranek”.
Ta nietypowa lekcja wychowawcza zapadnie nam d?ugo w pami?ci - to s?owa jednego z uczniów naszej klasy pod koniec 45-minutowego spotkania. Mówili?my o przyrodzie, jej pi?knie i zagro?eniach, z których nie do ko?ca zdawali?my sobie spraw?.
Dla nas by?o i jest oczywiste, ?e ptaki zwiastuj?ce zmian? pór roku migruj? z po?udnia na pó?noc i odwrotnie. Odczytany list u?wiadomi? nam niebezpiecze?stwa jakie czyhaj? na nie na trasach przelotu. Ten list to wymowny, trafiaj?cy do wyobra?ni ka?dego apel - apel o wsparcie i ratunek dla naszych skrzydlatych przyjació?. Nasze podpisy pod listami adresowanymi do uczniów z Malty mamy nadziej? pomog? zawsze ogl?da? na polskim niebie migruj?ce ptaki.
Tutaj mo?esz przeczyta? nasz list, zapraszamy:
WYNIKI KONKURSU „ENERGIA ODNAWIALNA”
S?owniczek opracowany w latach 2015 - 2017
Turbina wiatrowa/ Windenergieanlage, die/ wind turbine/ la turbine éolienne
Pr?dko?? wiatru / Windgeschwindigkeit, die/ wind speed/ la vitesse du vent
Energia wiatrowa/ Windenergie, die/ wind power/ l’ énergie éolienne
Wiatrak/ Windmühle, die/ windmill/ le moulin à vent
Innowacje proekologiczne/ ekologische Innovation, die/ environment- friendly innovations / l’ innovation proécologique
Innowacyjne dzia?ania / Umweltmaßnahme, die/ innovative actions/ les activités innovatrices
Spo?ecze?stwo niskoemisyjne/ emissionsarme Gesellschaft, die / low emission society/ la société agissant contre le fait de serre
Projekt / Projekt, das/ project/ le projet
Wytwarzanie pr?du elektrycznego / elektrische Stromherstellung, die/ photovoltaics
( generating electricity/ electricity generetion)/ l’énergie solaire photovoltaïque
Urz?dzenie pr?dotwórcze / Stromaggregate, die/ generator/ le moteur
Program LIFE/ Programm LIFE, das/ LIFE program/ le programme LIFE
Strumie? powietrza/ Luftstrom, der/ air stream/ le courant d’ air pur
Ograniczenie emisji CO2/ Beschränkung des Kohlendioxid-Ausstoßes, die/ reduction of carbon dioxide/ la réduction des émissions de CO2- dioxyde de carbone
Oszcz?dno?ci ekonomiczne/ ökonomische Einsparung, die/ cost reduction/ les économies
Pozytywne efekty dzia?a?/ positive Effekteder Handlungen, die/ positive effect of actions/ les effets positifs
Produkcja energii / Stromerzeugung, die/ energy production/ la production d’ énergie
Zmiany klimatu/ Klimaveränderung, die/ climate change/ le changement climatique
Urz?dzenie bezpieczne/ Sicherheitsvorrichtung, die/ safe device/ l’ appareil de sécurité
Instalacja pilota?owa / Nullinstallation, die/ test installation/ l’ installation pilote
Urban Wind to innowacyjny zespól pr?dotwórczy wykorzystuj?cy do produkcji pr?du strumienie powietrza w przestrzeni zurbanizowanej. Oznacza to wykorzystanie istniej?cych obiektów jako podstaw do monta?u na nich niskich, elastycznych, cylindrycznych zespo?ów pr?dotwórczych, zabezpieczonych elementami o cechach ?aluzji.
FUNDACJA WSPIERANIA EKOLOGII ECO FOR LIFE
Eko - bus
W ramach dzia?alno?ci i promocyjnej Krajowej Agencji Poszanowania Energii edukacyjnej (w zakresie racjonalnego wykorzystania energii oraz rozwoju Odnawialnych ?róde? Energii) przyjecha? do naszej szko?y 11 lutego 2015 r. Autobus Energetyczny. Akcja ma charakter ogólnopolski i okre?lona jest w programie „Warszawska Energia - od poznania do EKO – dzia?ania”. Prezentowan? ekspozycj? obejrza?o 150 uczniów z gimnazjum i liceum. Uczniowie poznali ró?ne sposoby oszcz?dzania energii i poszerzyli wiadomo?ci o dzia?aniu urz?dze? solarnych. G?ównym celem kampanii jest zwi?kszenie ?wiadomo?ci spo?ecznej odno?nie zmian klimatu. To tak?e badanie przyczyn zachodzenia tych zmian i podejmowanie dzia?a?, aby przeciwdzia?a? owym negatywnym procesom. Maj? zach?ci? ka?dego do podejmowania wysi?ku na rzecz ochrony klimatu w codziennym ?yciu i otoczeniu: w domu, w pracy, w szkole, lokalnym ?rodowisku. Autobus stanowi mobilne centrum informacyjno – edukacyjnego. Zawiera min. sugestywne, plastyczne dane o ogniwach fotowoltaicznych, elektrowniach wiatrowych, infrastrukturze wodno – ?ciekowej, bezprzewodowym sterowaniu o?wietleniem i ogrzewaniem, energooszcz?dnym o?wietleniu, inteligentnych sieciach energetycznych. Ka?dy z nas przyczynia si? do powstawania zagro?e? dla klimatu. W ramach realizacji projektu planowane jest przeprowadzenie kampanii edukacyjnej na terenie 200 gmin. Eksperci je?d??cy autobusem b?d? tworz? grup? doradcz?, która oferuje nieodp?atn?, niezale?n? i najbardziej aktualn? wiedz? na tematy zwi?zane ze zmianami klimatu i efektywno?ci? energetyczn?.
Wizyta EKO – busa wpisuje si? w nasz? szkoln? tradycj? dzia?a? na rzecz zdrowia i ekologii. To kolejny przyk?ad tego, jak doceniamy wychowanie m?odego cz?owieka jako obywatela dbaj?cego nie tylko o swoj? karier?, lecz tak?e o wspólne dobro, jakim jest nasza natura, nasza planeta.
Godzina dla Ziemi
Po raz kolejny nasza szko?a bierze udzia? w akcji organizowanej przez WWF Godzina dla Ziemi (Earth Hour). Akcja rozpocz??a si? w 2007 roku w Sydney, kiedy dwa miliony ludzi zgasi?y ?wiat?o w swoich domach. W mi?dzyczasie, Godzina dla Ziemi WWF uros?a do rangi najwi?kszej proekologicznej akcji w dziejach ?wiata. W tym roku przebieg akcji wykracza poza symboliczny gest i staje si? okazj? do rozwi?zywania konkretnych problemów ekologicznych. W Polsce jest to pomoc dla mor?wina. Fundacja WWF Polska dzia?ania na rzecz ochrony ba?tyckiej populacji tego krewniaka delfina rozpocz??a ju? na pocz?tku marca.
Jak mówi rzecznik WWF Pawe? ?redzi?ski - Ba?tyk zaczyna si? w domu ka?dego z nas, a 99% terytorium Polski le?y w jego zlewisku. Dlatego wszyscy jeste?my odpowiedzialni za los Morza Ba?tyckiego i jego mieszka?ców, w tym krytycznie zagro?onego wygini?ciem w naszym morzu mor?wina. Przez ca?y miesi?c mo?emy faktycznie pomóc tym ssakom. Wystarczy z?o?y? podpis pod apelem na stronie godzinadlaziemi.pl oraz podzieli? si? informacj? o naszej akcji i mor?winie z innymi.
Zach?camy wszystkich uczniów i ich rodziców do aktywnych dzia?a? w ramach tego mi?dzynarodowego wydarzenia. Wystarczy wy??czy? ?wiat?o na jedn? godzin? 28 marca o godz. 20.30. Dodatkowo, mo?na si? zalogowa? si? na stronie www. godzinadlaziemi.pl i podpisa? apel w obronie zagro?onego wygini?ciem ba?tyckiego mor?wina!
PRZY??CZ SI? - WY??CZ SI?!
P.S. Odpowied? na najcz??ciej zadawane przez uczniów pytanie
Korzystanie z telewizora, komputera, sprz?tu do odtwarzania muzyki itp. jest dozwolone. Chodzi tylko o symboliczne wy??czenie o?wietlenia, b?d?ce dowodem poparcia dzia?a? na rzecz ochrony ?rodowiska!
Na stronie WWF wszyscy zainteresowani mog? znale?? ciekawe artyku?y dotycz?ce ?rodowiska i porady, jak dba? o ?rodowisko na co dzie?.
Joanna Ogrodzka
Mi?dzynarodowy kalendarz i nasz kwiecie? :)
W dniu 28 kwietnia 2011 roku w Gimnazjum nr 142 z Oddzia?ami Dwuj?zycznymi im. Roberta Schumana przy ul. Olgierda 35/41 w dzielnicy Targówek, odby? si? VIII Festiwal Nauki. Jedn? z najciekawszych atrakcji festiwalu by?o otwarcie Edukacyjnego Centrum Odnawialnych ?róde? Energii. Projekt powsta? przy wsparciu Wydzia?u Energetyki Miejskiej Biura Infrastruktury Urz?du m. st. Warszawy, Dzielnicy Targówek i darczy?ców – firmy Viessmann.
Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii zosta?o otwarte przez symboliczne przeci?cie wst?gi, którego dokonali m. In. Pani Jolanta Kaczmara – Dyrektor Gimnazjum nr 142, Pan Leszek Drogosz – Dyrektor Biura Infrastruktury Urz?du m. ST. Warszawy, Pan Zbigniew Poczesny – przewodnicz?cy Rady Dzielnicy Targówek, Pan Grzegorz Zawistowski – Burmistrz Dzielnicy Targówek, Pan S?awomir Antonik – Zast?pca Burmistrza Dzielnicy Targówek oraz Pan Sebastian Walerysiak – Dyrektor firmy Viessmann.
Po uroczystym otwarciu przedstawiciele darczy?cy zaprezentowali zasady dzia?ania instalacji a tak?e przedstawili osi?gni?cia firmy Viessmann w budowie urz?dze? s?u??cych podnoszeniu efektywno?ci energetycznej i wykorzystaniu lokalnych ?róde? energii pochodz?cych ze s?o?ca, biomasy i otoczenia.
Urz?dzenia Edukacyjnego Centrum Odnawialnych ?róde? Energii, oparte na darmowych kolektorach s?onecznych, pompie ciep?a i baterii fotowoltaicznej b?d? nie tylko s?u?y?y jako wspomaganie systemu energetycznego szko?y ale przede wszystkim maj? promowa? w?ród uczniów warszawskich szkó? zagadnienia zwi?zane z ochron? ?rodowiska, wykorzystywaniem alternatywnych ?róde? energii oraz optymalizacj? jej zu?ycia. Laboratorium to naocznie pozwoli u?wiadomi? m?odzie?y, jak dzia?aj? odnawialne ?ród?a energii i jakie z tego p?yn? korzy?ci dla ?rodowiska.
(tekst pochodzi ze strony http://infrastrukura.um.warszawa.pl/)
Zapraszamy do obejrzenia folderu informacyjnego:
Pisali o nas:
- "Viessmann: Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii"
- "Centrum Odnawialnych ?róde? Energii"
- "Warszawa: otwarto Edukacyjne Centrum Odnawilanych ?róde? Energii"
- "Otwarto Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii"
STUDYJNA WIZYTA PRZEDSTAWICIELI URZ?DU MIASTA ?ODZI
SZKO?A PE?NA ENERGII
W ramach programu „Szko?a pe?na energii” organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, Gimnazjum Nr 142 z Oddzia?ami Dwuj?zycznymi im. Roberta Schumana na ul. Olgierda 35/41 mia?o zaszczyt go?ci?: Pana Ric Todd Ambasadora Wielkiej Brytanii z przedstawicielami British Council reprezentowanymi przez Pani? Rebecc? Mason i Pana Przemys?awa Tymi?skiego oraz Pani? Zuzann? Naruszewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej wraz z przedstawicielami Wydzia?u Edukacji i Kultury dla Dzielnicy Targówek i Wydzia?u Energetyki Miejskiej Biura Infrastruktury Urz?du m.st. Warszawy.
W ramach lekcji „Globalne zmiany klimatu” szanowni go?cie starali si? zwróci? uwag? na problemy ca?ego ?wiata zwi?zane z globalnymi zmianami klimatycznymi oraz ekologi?. Pan Ambasador Ric Todd z wielk? przyjemno?ci? odpowiada? na wszystkie pytania uczniów i zaoferowa? swoj? pomoc w realizacji wszelkich inicjatyw na rzecz poszanowania klimatu. Po zako?czonych warsztatach z uczniami Pan Ambasador wizytowa? miejsce budowy powstaj?cego w Gimnazjum Laboratorium Odnawialnych ?róde? Energii.
Dla zainteresowanych inicjatyw? zapraszamy na stron? internetow? www.edukacjaekologiczna.org w zak?adce „Akcje z klimatem”. Zdj?cia z lekcji mo?emy zobaczy? na stronie galerii: http://infrastruktura.um.warszawa.pl/galerie/program-szkola-pelna-energii
Nasza szko?a bierze udzia? w programie Regionalnego Centrum Ekologicznego „Wdra?anie edukacji o ochronie klimatu i efektywno?ci energetycznej” realizuj?c projekt „Klasa z Klimatem”. W ramach tego projektu uczniowie Janek Bielecki i Rafa? Chwalczuk opracowali film „Oszcz?dzanie energii”. Zapraszamy do obejrzenia filmu.
Go?cie w naszej szkole...
Dnia 9 wrze?nia 2011 go?cili?my w naszej szkole delegacje z Biura Infrastruktury Wydzia?u Energetyki Miejskiej z Warszawy i ?odzi oraz z ?ódzkiego Wydzia?u Edukacji . Celem wizyty by?o zobaczenie rozwi?za? technicznych zainstalowanych w naszej szkole urz?dze? solarnych (kolektorów pró?niowych, kolektora cieczowego, modu?ów fotowoltaicznych i pompy ciep?a) oraz poznanie mo?liwo?ci wykorzystania tych urz?dze? w celach dydaktycznych.
Go?cie zwiedzali Edukacyjne Centrum Odnawialnych ?róde? Energii znajduj?ce si? w naszej szkole. W sali ekspozycyjnej uczestniczyli w krótkim wyk?adzie „Wykorzystanie energii ?wiat?a s?onecznego” prowadzonym przez Pani? Jadwig? Pozna?sk? doradc? metodycznego m.st. Warszawy w zakresie fizyki.
Po wyk?adzie ogl?dali zainstalowan? w sali ekspozycyjnej pomp? ciep?a Vitocal 300-A typu powietrze - woda oraz urz?dzenia solarne wspó?pracuj?ce i monitoruj?ce prac? pompy. Pompa ciep?a wspomagana jest przez 8 kolektorów s?onecznych umieszczonych na dachu budynku szkolnego. Pompa ciep?a ogrzewa pomieszczenia w okresie niskich temperatur zewn?trznych i ch?odzi w okresie upa?ów.
Nasi uczniowie z klasy III, którzy opracowali w r. sz. 2010/2011 projekt edukacyjny „Energooszcz?dny dom” pokazywali go?ciom wykonane przez naszych uczniów makiety i modele wykorzystuj?ce energi? solarn?: model domu energooszcz?dnego z fotoogniwami, makiet? domu z kolektorami s?onecznymi, model samochodu z fotoogniwami, kolektor s?oneczny i wiele innych. rz?dze? solarnych.
Go?cie zwiedzali równie? Laboratorium S?oneczne EKO Domek, w którym modu?y fotowoltaiczne dostarczaj? energii elektrycznej, a kolektor s?oneczny ciep?? wod? u?ytkow?.
Go?cie uzyskali informacje o pompie ciep?a, fotoogniwach i kolektorach s?onecznych oraz o celowo?ci zainstalowania tych nowoczesnych urz?dze? solarnych w naszej szkole.