- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Rok szkolny 2018/2019
- Kategoria: Strony
(wyciąg ze Statutu Zespołu Szkół nr 113 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie z dnia 2 października 2013r.)
§ 41.
Ocena zachowania
-
Ocena zachowania odzwierciedla stopień respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
-
Ocena zachowania, zgodnie z przepisami, nie może mieć wpływu na stopnie z przedmiotów nauczania. Ocena zachowania uwzględniana jest przy przyznawaniu stypendium za wyniki w nauce. Zasady przyznawania stypendium określone są odrębnym regulaminem.
-
Decyzję o ocenie zachowania ucznia podejmuje wychowawca klasy na podstawie:
-
własnych obserwacji;
-
pisemnej samooceny ucznia;
-
opinii klasy;
-
informacji o zachowaniu ucznia zamieszczonych w zgromadzonej dokumentacji;
-
opinii nauczycieli uczących ucznia sporządzonej w trakcie zebrania Klasowego Zespołu Nauczycieli;
-
opinii nauczycieli nieuczących ucznia, w tym dyrektora, wicedyrektora i bibliotekarza, jeżeli zgłaszają zastrzeżenia;
-
konsultacji z pedagogiem szkolnym;
-
uwag innych pracowników szkoły, jeżeli zgłaszają zastrzeżenia.
-
Ocena zachowania uwzględnia w szczególności następujące obszary:
-
wywiązywanie się z obowiązków ucznia zapisanych w Statucie szkoły i respektowanie norm opisanych w szkolnym Systemie Norm i Konsekwencji (SNiK);
-
postępowanie zgodnie z dobrem społeczności naszej szkoły;
-
dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie własne i innych;
-
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
-
dbałość o honor i tradycje szkoły, w tym uszanowanie ceremoniału i jej historii;
-
dbałość o piękno mowy ojczystej;
-
okazywanie szacunku innym osobom;
§ 42
Wszystkie działania Zespołu zmierzają do osiągnięcia przez uczniów postaw i umiejętności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w dorosłym życiu. Te pożądane cechy określa Sylwetka Absolwenta:
-
Jest świadomy bycia Polakiem i Europejczykiem;
-
Jest przygotowany do dalszej edukacji;
-
Zna języki obce;
-
Umie stosować procedury demokratyczne;
-
Jest twórczy i kreatywny;
-
Umie funkcjonować w aktualnych realiach gospodarczych;
-
Potrafi cieszyć się z sukcesów i akceptować porażki;
-
Umie poruszać się w świecie techniki;
-
Jest przyjaźnie, ale krytycznie nastawiony do świata;
-
Ma nawyk samokształcenia i doskonalenia korzystając z różnych źródeł wiedzy;
-
Odpowiedzialnie korzysta ze środowiska naturalnego;
-
Traktuje zdrowie jako wartość;
-
Potrafi podejmować decyzje, wyciągać wnioski;
-
Jest punktualny, aktywny i samodzielny;
-
Świadomie korzysta z dóbr kultury.
Szczegółowe kryteria ocen z zachowania
1. Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
-
wzorowo wywiązuje się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności, realizuje dodatkowe zadania powierzone przez nauczycieli;
-
godnie reprezentuje szkołę (olimpiady, konkursy, debaty, konferencje szkolne), zawsze dba o honor i tradycje szkoły;
-
uczestniczy w organizacji imprez szkolnych i pozaszkolnych, promuje szkołę, szanuje zwyczaje i normy szkoły;
-
prezentuje wzorowe postawy moralne i społeczne, godne naśladowania:
-
posługuje się poprawną polszczyzną;
-
nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
bezinteresownie pomaga innym;
-
kieruje się wysoką kulturą osobistą;
-
nie ulega nałogom;
-
jego strój szkolny i wygląd jest wzorowym przykładem dla innych;
-
jest wzorem zachowania i postępowania dla innych.
-
podczas realizacji projektu gimnazjalnego bardzo aktywnie uczestniczył w kluczowych działaniach na poszczególnych etapach jego realizacji.
2. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
bardzo dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecności (sporadycznie zdarzają mu się godziny nieusprawiedliwione – do trzech godzin - i spóźnienia);
-
godnie reprezentuje szkołę (olimpiady, konkursy, debaty, konferencje szkolne), dba o honor i tradycje szkoły;
-
uczestniczy w organizacji imprez szkolnych i pozaszkolnych, promuje szkołę, szanuje zwyczaje i normy szkoły;
-
prezentuje postawy moralne i społeczne, godne naśladowania:
-
posługuje się poprawną polszczyzną;
-
nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
bezinteresownie pomaga innym;
-
nie ulega nałogom;
-
jego strój szkolny i wygląd jest przykładem dla innych;
-
pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagając członków zespołu.
3. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecności (zdarzają mu się godziny nieusprawiedliwione – do pięciu godzin - i spóźnienia);
-
prezentuje właściwe postawy moralne i społeczne:
-
posługuje się poprawną polszczyzną;
-
nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
bezinteresownie pomaga innym;
-
nie ulega nałogom;
-
jego strój szkolny i wygląd nie budzi zastrzeżeń;
-
prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu.
4. Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
-
stara się wywiązywać się ze swoich obowiązków wynikających ze Statutu szkoły i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowiązki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecności, zdarzają mu się godziny nieusprawiedliwione ( do dwudziestu w półroczu) i spóźnienia;
-
prawie zawsze prezentuje właściwe postawy moralne i społeczne:
-
posługuje się poprawną polszczyzną;
-
nie naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi się do nauczycieli, innych pracowników szkoły, swoich koleżanek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
nie ulega nałogom;
-
jego strój szkolny czasami budzi zastrzeżenia;
-
wypełniał stawiane przed sobą i zespołem zadania, przy czym jego działania były podejmowane na prośbę lidera zespołu lub opiekuna projektu.
5. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
-
nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, ma godziny nieusprawiedliwione (powyżej dwudziestu godzin w półroczu) oraz liczne spóźnienia;
-
nie chce uczestniczyć w życiu klasy i szkoły;
-
nie przestrzega podstawowych zasad współżycia społecznego:
-
używa wulgaryzmów;
-
naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
-
niewłaściwie zachowuje się w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
-
nie dba o mienie szkolne;
-
ulega nałogom;
-
jego strój szkolny i wygląd budzi zastrzeżenia;
-
nie wywiązywał się w terminie ze swoich zadań w ramach realizacji projektu gimnazjalnego, powodując opóźnienia lub konieczność przejmowania zadań przez innych członków zespołu.
6. Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
-
nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, ma nieusprawiedliwione nieobecności (powyżej dwudziestu godzin w półroczu) oraz nagminne spóźnienia;
-
szkodzi dobremu imieniu szkoły, nie utożsamia się z jej społecznością, jest powodem skarg dotyczących niewłaściwego zachowania w szkole i poza szkołą;
-
nie przestrzega podstawowych zasad współżycia społecznego, określonych w SNiK-u:
-
używa wulgaryzmów;
-
naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia i życia;
-
niewłaściwie zachowuje się w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
-
niszczy mienie szkolne;
-
ulega nałogom;
-
wchodzi w konflikt z prawem;
-
nie przystąpił do realizacji projektu gimnazjalnego lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem projektu, a jego postawa była lekceważąca w stosunku do członków zespołu, jak i opiekuna.
§ 43.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej)
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania
-
Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo zgłosić w formie pisemnej do nauczyciela przedmiotu najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej chęć podwyższenia proponowanej oceny, jeżeli uczeń spełnił następujące warunki:
-
systematycznie uczęszczał na zajęcia (nie wagarował);
-
nieobecności ucznia spowodowane chorobą lub innymi ważnymi przyczynami są usprawiedliwione;
-
pisał ważne prace klasowe, testy, sprawdziany obejmujące dużą partię materiału (powyżej 5 lekcji);
-
solidnie wywiązywał się z obowiązków edukacyjnych – rzetelnie wykonywał ćwiczenia i zadania lekcyjne, odrabiał prace domowe i dodatkowe;
-
Dla ucznia, wyrażającego wolę uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych, nauczyciel prowadzący te zajęcia określa:
-
zakres materiału programowego i umiejętności, których opanowanie lub posiadanie
jest warunkiem uzyskania oceny wyższej niż przewidywana. -
formę i termin sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia ubiegającego się o podwyższenie oceny.
-
Uczeń uzyska wyższą niż przewidywana roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną, jeżeli wypełni następujące warunki:
-
uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) wyrażą wolę uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej;
-
uczeń wykaże się wiedzą i umiejętnościami, których zakres określił nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a których opanowanie lub posiadanie jest warunkiem uzyskania oceny wyższej niż przewidywana, w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela.
-
Uczeń lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo zgłosić w formie pisemnej do wychowawcy najpóźniej w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania chęć podwyższenia proponowanej oceny, jeżeli uczeń spełnił następujące warunki:
-
systematycznie uczęszczał na zajęcia (nie wagarował);
-
nieobecności ucznia spowodowane chorobą lub innymi ważnymi przyczynami są usprawiedliwione;
-
przestrzega podstawowe zasady współżycia społecznego (§ 42 pkt. 5)
-
Uczeń uzyska wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, jeżeli w trakcie rozmowy z wychowawcą przedstawi argumenty potwierdzone przez przedstawiciela rady pedagogicznej lub samorządu uczniowskiego wskazujące na możliwość podwyższenia oceny lub zobowiąże się wykonać dodatkowe działania na rzecz społeczności szkolnej.
-
Uczniowi można podwyższyć ocenę o jeden stopień.