- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Rok szkolny 2018/2019
- Kategoria: Strony
(wyci?g ze Statutu Zespo?u Szkó? nr 113 z Oddzia?ami Dwuj?zycznymi w Warszawie z dnia 2 pa?dziernika 2013r.)
§ 41.
Ocena zachowania
-
Ocena zachowania odzwierciedla stopie? respektowania przez ucznia zasad wspó??ycia spo?ecznego i norm etycznych.
-
Ocena zachowania, zgodnie z przepisami, nie mo?e mie? wp?ywu na stopnie z przedmiotów nauczania. Ocena zachowania uwzgl?dniana jest przy przyznawaniu stypendium za wyniki w nauce. Zasady przyznawania stypendium okre?lone s? odr?bnym regulaminem.
-
Decyzj? o ocenie zachowania ucznia podejmuje wychowawca klasy na podstawie:
-
w?asnych obserwacji;
-
pisemnej samooceny ucznia;
-
opinii klasy;
-
informacji o zachowaniu ucznia zamieszczonych w zgromadzonej dokumentacji;
-
opinii nauczycieli ucz?cych ucznia sporz?dzonej w trakcie zebrania Klasowego Zespo?u Nauczycieli;
-
opinii nauczycieli nieucz?cych ucznia, w tym dyrektora, wicedyrektora i bibliotekarza, je?eli zg?aszaj? zastrze?enia;
-
konsultacji z pedagogiem szkolnym;
-
uwag innych pracowników szko?y, je?eli zg?aszaj? zastrze?enia.
-
Ocena zachowania uwzgl?dnia w szczególno?ci nast?puj?ce obszary:
-
wywi?zywanie si? z obowi?zków ucznia zapisanych w Statucie szko?y i respektowanie norm opisanych w szkolnym Systemie Norm i Konsekwencji (SNiK);
-
post?powanie zgodnie z dobrem spo?eczno?ci naszej szko?y;
-
dba?o?? o bezpiecze?stwo, zdrowie w?asne i innych;
-
godne, kulturalne zachowanie si? w szkole i poza ni?;
-
dba?o?? o honor i tradycje szko?y, w tym uszanowanie ceremonia?u i jej historii;
-
dba?o?? o pi?kno mowy ojczystej;
-
okazywanie szacunku innym osobom;
§ 42
Wszystkie dzia?ania Zespo?u zmierzaj? do osi?gni?cia przez uczniów postaw i umiej?tno?ci niezb?dnych do prawid?owego funkcjonowania w doros?ym ?yciu. Te po??dane cechy okre?la Sylwetka Absolwenta:
-
Jest ?wiadomy bycia Polakiem i Europejczykiem;
-
Jest przygotowany do dalszej edukacji;
-
Zna j?zyki obce;
-
Umie stosowa? procedury demokratyczne;
-
Jest twórczy i kreatywny;
-
Umie funkcjonowa? w aktualnych realiach gospodarczych;
-
Potrafi cieszy? si? z sukcesów i akceptowa? pora?ki;
-
Umie porusza? si? w ?wiecie techniki;
-
Jest przyja?nie, ale krytycznie nastawiony do ?wiata;
-
Ma nawyk samokszta?cenia i doskonalenia korzystaj?c z ró?nych ?róde? wiedzy;
-
Odpowiedzialnie korzysta ze ?rodowiska naturalnego;
-
Traktuje zdrowie jako warto??;
-
Potrafi podejmowa? decyzje, wyci?ga? wnioski;
-
Jest punktualny, aktywny i samodzielny;
-
?wiadomie korzysta z dóbr kultury.
Szczegó?owe kryteria ocen z zachowania
1. Ocen? wzorow? otrzymuje ucze?, który:
-
wzorowo wywi?zuje si? ze swoich obowi?zków wynikaj?cych ze Statutu szko?y i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowi?zki ucznia”, ma usprawiedliwione wszystkie nieobecno?ci, realizuje dodatkowe zadania powierzone przez nauczycieli;
-
godnie reprezentuje szko?? (olimpiady, konkursy, debaty, konferencje szkolne), zawsze dba o honor i tradycje szko?y;
-
uczestniczy w organizacji imprez szkolnych i pozaszkolnych, promuje szko??, szanuje zwyczaje i normy szko?y;
-
prezentuje wzorowe postawy moralne i spo?eczne, godne na?ladowania:
-
pos?uguje si? poprawn? polszczyzn?;
-
nie nara?a siebie i innych na niebezpiecze?stwo utraty zdrowia i ?ycia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi si? do nauczycieli, innych pracowników szko?y, swoich kole?anek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
bezinteresownie pomaga innym;
-
kieruje si? wysok? kultur? osobist?;
-
nie ulega na?ogom;
-
jego strój szkolny i wygl?d jest wzorowym przyk?adem dla innych;
-
jest wzorem zachowania i post?powania dla innych.
-
podczas realizacji projektu gimnazjalnego bardzo aktywnie uczestniczy? w kluczowych dzia?aniach na poszczególnych etapach jego realizacji.
2. Ocen? bardzo dobr? otrzymuje ucze?, który:
-
bardzo dobrze wywi?zuje si? ze swoich obowi?zków wynikaj?cych ze Statutu szko?y i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowi?zki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecno?ci (sporadycznie zdarzaj? mu si? godziny nieusprawiedliwione – do trzech godzin - i spó?nienia);
-
godnie reprezentuje szko?? (olimpiady, konkursy, debaty, konferencje szkolne), dba o honor i tradycje szko?y;
-
uczestniczy w organizacji imprez szkolnych i pozaszkolnych, promuje szko??, szanuje zwyczaje i normy szko?y;
-
prezentuje postawy moralne i spo?eczne, godne na?ladowania:
-
pos?uguje si? poprawn? polszczyzn?;
-
nie nara?a siebie i innych na niebezpiecze?stwo utraty zdrowia i ?ycia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi si? do nauczycieli, innych pracowników szko?y, swoich kole?anek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
bezinteresownie pomaga innym;
-
nie ulega na?ogom;
-
jego strój szkolny i wygl?d jest przyk?adem dla innych;
-
pe?ni? aktywn? rol? podczas realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagaj?c cz?onków zespo?u.
3. Ocen? dobr? otrzymuje ucze?, który:
-
dobrze wywi?zuje si? ze swoich obowi?zków wynikaj?cych ze Statutu szko?y i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowi?zki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecno?ci (zdarzaj? mu si? godziny nieusprawiedliwione – do pi?ciu godzin - i spó?nienia);
-
prezentuje w?a?ciwe postawy moralne i spo?eczne:
-
pos?uguje si? poprawn? polszczyzn?;
-
nie nara?a siebie i innych na niebezpiecze?stwo utraty zdrowia i ?ycia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi si? do nauczycieli, innych pracowników szko?y, swoich kole?anek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
bezinteresownie pomaga innym;
-
nie ulega na?ogom;
-
jego strój szkolny i wygl?d nie budzi zastrze?e?;
-
prawid?owo wype?nia? swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reaguj?c pozytywnie na uwagi zespo?u i opiekuna projektu.
4. Ocen? poprawn? otrzymuje ucze?, który:
-
stara si? wywi?zywa? si? ze swoich obowi?zków wynikaj?cych ze Statutu szko?y i zapisanych w rozdziale „Prawa i obowi?zki ucznia”, ma usprawiedliwione nieobecno?ci, zdarzaj? mu si? godziny nieusprawiedliwione ( do dwudziestu w pó?roczu) i spó?nienia;
-
prawie zawsze prezentuje w?a?ciwe postawy moralne i spo?eczne:
-
pos?uguje si? poprawn? polszczyzn?;
-
nie nara?a siebie i innych na niebezpiecze?stwo utraty zdrowia i ?ycia;
-
zawsze z szacunkiem odnosi si? do nauczycieli, innych pracowników szko?y, swoich kole?anek i kolegów;
-
dba o mienie szkolne;
-
nie ulega na?ogom;
-
jego strój szkolny czasami budzi zastrze?enia;
-
wype?nia? stawiane przed sob? i zespo?em zadania, przy czym jego dzia?ania by?y podejmowane na pro?b? lidera zespo?u lub opiekuna projektu.
5. Ocen? nieodpowiedni? otrzymuje ucze?, który:
-
nie wywi?zuje si? z obowi?zków szkolnych, ma godziny nieusprawiedliwione (powy?ej dwudziestu godzin w pó?roczu) oraz liczne spó?nienia;
-
nie chce uczestniczy? w ?yciu klasy i szko?y;
-
nie przestrzega podstawowych zasad wspó??ycia spo?ecznego:
-
u?ywa wulgaryzmów;
-
nara?a siebie i innych na niebezpiecze?stwo utraty zdrowia i ?ycia;
-
niew?a?ciwie zachowuje si? w stosunku do nauczycieli, pracowników szko?y, kole?anek i kolegów;
-
nie dba o mienie szkolne;
-
ulega na?ogom;
-
jego strój szkolny i wygl?d budzi zastrze?enia;
-
nie wywi?zywa? si? w terminie ze swoich zada? w ramach realizacji projektu gimnazjalnego, powoduj?c opó?nienia lub konieczno?? przejmowania zada? przez innych cz?onków zespo?u.
6. Ocen? nagann? otrzymuje ucze?, który:
-
nie wywi?zuje si? z obowi?zków szkolnych, ma nieusprawiedliwione nieobecno?ci (powy?ej dwudziestu godzin w pó?roczu) oraz nagminne spó?nienia;
-
szkodzi dobremu imieniu szko?y, nie uto?samia si? z jej spo?eczno?ci?, jest powodem skarg dotycz?cych niew?a?ciwego zachowania w szkole i poza szko??;
-
nie przestrzega podstawowych zasad wspó??ycia spo?ecznego, okre?lonych w SNiK-u:
-
u?ywa wulgaryzmów;
-
nara?a siebie i innych na niebezpiecze?stwo utraty zdrowia i ?ycia;
-
niew?a?ciwie zachowuje si? w stosunku do nauczycieli, pracowników szko?y, kole?anek i kolegów;
-
niszczy mienie szkolne;
-
ulega na?ogom;
-
wchodzi w konflikt z prawem;
-
nie przyst?pi? do realizacji projektu gimnazjalnego lub nie wywi?zywa? si? ze swoich obowi?zków mimo rozmów z cz?onkami zespo?u i opiekunem projektu, a jego postawa by?a lekcewa??ca w stosunku do cz?onków zespo?u, jak i opiekuna.
§ 43.
Warunki i tryb uzyskania wy?szej ni? przewidywana rocznej (semestralnej)
oceny klasyfikacyjnej z zaj?? edukacyjnych lub zachowania
-
Ucze? lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo zg?osi? w formie pisemnej do nauczyciela przedmiotu najpó?niej w ci?gu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej ch?? podwy?szenia proponowanej oceny, je?eli ucze? spe?ni? nast?puj?ce warunki:
-
systematycznie ucz?szcza? na zaj?cia (nie wagarowa?);
-
nieobecno?ci ucznia spowodowane chorob? lub innymi wa?nymi przyczynami s? usprawiedliwione;
-
pisa? wa?ne prace klasowe, testy, sprawdziany obejmuj?ce du?? parti? materia?u (powy?ej 5 lekcji);
-
solidnie wywi?zywa? si? z obowi?zków edukacyjnych – rzetelnie wykonywa? ?wiczenia i zadania lekcyjne, odrabia? prace domowe i dodatkowe;
-
Dla ucznia, wyra?aj?cego wol? uzyskania wy?szej ni? przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z danych zaj?? edukacyjnych, nauczyciel prowadz?cy te zaj?cia okre?la:
-
zakres materia?u programowego i umiej?tno?ci, których opanowanie lub posiadanie
jest warunkiem uzyskania oceny wy?szej ni? przewidywana. -
form? i termin sprawdzenia wiedzy i umiej?tno?ci ucznia ubiegaj?cego si? o podwy?szenie oceny.
-
Ucze? uzyska wy?sz? ni? przewidywana roczn? (semestraln?) ocen? klasyfikacyjn?, je?eli wype?ni nast?puj?ce warunki:
-
ucze? lub jego rodzice (prawni opiekunowie) wyra?? wol? uzyskania wy?szej ni? przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej;
-
ucze? wyka?e si? wiedz? i umiej?tno?ciami, których zakres okre?li? nauczyciel prowadz?cy dane zaj?cia edukacyjne, a których opanowanie lub posiadanie jest warunkiem uzyskania oceny wy?szej ni? przewidywana, w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela.
-
Ucze? lub rodzic (prawny opiekun) ma prawo zg?osi? w formie pisemnej do wychowawcy najpó?niej w ci?gu 3 dni od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania ch?? podwy?szenia proponowanej oceny, je?eli ucze? spe?ni? nast?puj?ce warunki:
-
systematycznie ucz?szcza? na zaj?cia (nie wagarowa?);
-
nieobecno?ci ucznia spowodowane chorob? lub innymi wa?nymi przyczynami s? usprawiedliwione;
-
przestrzega podstawowe zasady wspó??ycia spo?ecznego (§ 42 pkt. 5)
-
Ucze? uzyska wy?sz? ni? przewidywana roczn? ocen? klasyfikacyjn? zachowania, je?eli w trakcie rozmowy z wychowawc? przedstawi argumenty potwierdzone przez przedstawiciela rady pedagogicznej lub samorz?du uczniowskiego wskazuj?ce na mo?liwo?? podwy?szenia oceny lub zobowi??e si? wykona? dodatkowe dzia?ania na rzecz spo?eczno?ci szkolnej.
-
Uczniowi mo?na podwy?szy? ocen? o jeden stopie?.