Informacje o TUTORINGU

  1. Jest to sposób doskonalenia si?, proces nauczania i wychowania. Najwa?niejszy w nim jest indywidualny kontakt ucznia i nauczyciela. Taka metoda kszta?cenia obejmuje wiedz?, umiej?tno?ci i postawy moralne. Rozwój ucznia jest w tym przypadku maksymalnie zintensyfikowany – poniewa? tutor ma za zadanie odkry? mocne strony swojego wychowanka i u?atwi? .

  2. Najwa?niejsze w tutoringu s? indywidualne spotkania ucznia i tutora. S? one oparte na zasadach wzajemnego szacunku i zaufania. Celem spotka? jest budowanie u ucznia poczucia w?asnej warto?ci i pomoc w jego rozwoju.

  3. W tutoringu g?ówn? metod? pracy jest rozmowa. Jej charakter i przebieg ustala wspólnie z tutorem, ucze? – mo?e to by? omówienie jakich? spraw, w?asnych zainteresowa?, ale te? wykonanie konkretnych zada?, skomentowanie przeczytanej lektury, napisanego eseju.

  4. Ide? i celem tutoringu jest dostrzec i u?wiadomi? uczniowi jego talent i pomóc mu go rozwija?. Je?li ucze? czuje si? wspierany, sprawiedliwie oceniany, otwiera si? na dzia?ania. Zaczyna skupia? si? na w?asnym rozwoju i uczy si? wspó?pracy. W ten sposób wkracza na ?cie?k? w?asnego sukcesu.

  5. Je?li uda si? osi?gn?? ten cel, ucze? zdob?dzie umiej?tno?? samodzielnego podejmowania m?drych decyzji. B?dzie dojrza?ym cz?owiekiem, gdy? b?dzie potrafi? wzi?? na siebie odpowiedzialno?ci za te decyzje, gdy? b?dzie potrafi? przewidzie? ich skutki. Bardzo wa?nym efektem pozytywnym tuto ringu jest te? umiej?tno?? budowania dobrych relacji mi?dzyludzkich, odnajdywanie si? w grupie spo?ecznej, zarówno jako niezale?na jednostka, jak i cz?owiek otwarty, tolerancyjny, zdolny do wspó?pracy.

  6. Dla ucznia tutor jest doradc?, osob? godn? zaufania, kim?, kto wprowadza go w kolejny etap stawania si? dojrza?ym, warto?ciowym cz?owiekiem. Jest te? pewnego rodzaju autorytetem, ale – to wa?ne! – tak?e partnerem, a nie patrz?cym z góry monarch?. Tutor poznaje ucznia, pomaga mu wyznacza? i osi?ga? cele edukacyjne. Wreszcie, razem z nim prze?ywa satysfakcj? z osi?gania tych celów.

  7. Tutoring to wspólne rozwi?zywanie problemów. Ale tutor korzysta z pomocy innych, kiedy jest to konieczne. W ten sposób ucze? jest zach?cony do pracy nad sob? i do rozwi?zywania swoich problemów we wspó?dzia?aniu z innymi.

  8. Proces tutoringu skupia si? na mocnych stronach ucznia. Ro?nie wi?c jego wiara w siebie i zaczyna on redukowa? to wszystko, co do tej pory hamowa?o jego rozwój – na przyk?ad przekonanie, ?e nie nadaje si?, nie da rady, inni zrobi? lepiej... Takie oparcie si? na mocnych stronach w efekcie stawa? si? cz?owiekiem samodzielnym, otwartym na pozytywn? krytyk?, na twórcze kontakty z innymi, na rozwój.


Przebieg spotka?, tutoring w praktyce:

 

  1. Wspó?praca tutorska odbywa si? na podstawie ustale?, swoistego kontraktu zawartego pomi?dzy tutorem a podopiecznym. Wybór tutora jest samodzieln? decyzj? ucznia. Jeden tutor mo?e mie? pod opiek? maksymalnie 10 uczniów.

  2. Czas, miejsce i ilo?? spotka? zale?y od umowy mi?dzy uczniem a tutorem. Zwykle jest to spotkanie raz w tygodniu oko?o 10-15 minut.

  3. Mo?liwa jest zmiana tutora, a tak?e tutor mo?e rozwi?za? wspó?prac? z uczniem, poniewa? ide? tuto ring jest dowolno??, a nie przymus.

  4. Sposób mierzenia post?pów, efektów swojej pracy tutor ustala z uczniem.

 

Tutorzy w naszej szkole:

 

  1. EWA BALCERAK

  2. MARTA CIE?LUKOWSKA

  3. AGNIESZKA KAMI?SKA

  4. ANDRZEJ KAMI?SKI

  5. MARTA KA?CZU?A

  6. ANNA KORNECKA

  7. ARTUR KOWALSKI

  8. JOANNA KRAWCZYK

  9. ANETA KRZYSZCZUK

  10. URSZULA MAZUR

  11. JOANNA MURZYN

  12. URSZULA NAKIELSKA

  13. IZABELA PROCHONIAK

  14. MICHA? SZWEDO

  15. WIOLETTA WAKU?A

  16. MA?GORZATA WALKIEWICZ

  17. DOMINIK ZUZIAK

 

Literatura dla zainteresowanych:

 

1. „Tutoring w szkole – mi?dzy teori? i praktyk?” praca zbiorowa pod redakcj? P.

Czekierdy, M. Budzy?skiego, J. Traczy?skiego, Z. Zalewskiego i A.

Zembrzuskiej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wroc?aw 2009,

2. „Integralna profilaktyka uzale?nie? w szkole” Marek Dziewi?cki, Rubikon

3. „Optymistyczne dziecko” Martin E.P. Seligman, Media Rodzina, 1997

4. „Porozumienie bez przemocy, czyli j?zyk ?yrafy w szkole” Towe Widstrand,

CMPPP, Warszawa 2008

5. „Dorastanie w zaufaniu” Justine Mol, CMPPP. Warszawa 2008,

6. „Wychowanie bez pora?ek w szkole” Thomas Gordon, Instytut Wydawniczy

Pax, Warszawa 2002.