ROK SZKOLNY 2014/2015


Żyj długo i wesoło

DZIELNICOWY KONKURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA GIMNAZJALISTÓW

28 listopada odbył się w naszej szkole Dzielnicowy Konkurs Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów pod hasłem  Żyj długo i wesoło polegający na przygotowaniu krótkich przedstawień. W tegorocznej, czyli trzeciej edycji, uczniowie zmierzyli się z wyzwaniem przygotowania scenek o zdrowiu. Było to zadanie dające ogromne pole do popisu. Każda ze scenek mogła wzbudzić w publiczności wiele emocji. Raz było to rozbawienie do łez, innym razem wzruszenie czy napięcie. Trzeba przyznać, że drużyny świetnie przygotowały się do zadania. Każda z nich była nieco stremowana, ale ostatecznie obyło się bez wpadek, czy pomyłek. Każdą drużynę dopingowała Pani Joanna Ogrodzka, która doskonale poprowadziła cały konkurs i zapowiadała kolejne drużyny.Kiedy już każda ze szkół - Gimnazja nr 141, 142, 143 i 144 - skończyła pokaz przedstawień, nastąpił czas na prezentację filmu. Publiczność miała szansę dowiedzieć się czegoś o pierwszej pomocy. W tym czasie jury składające się z kilku nauczycieli języka angielskiego oceniało m. in. pomysł, rekwizyty, bogactwo języka i akcent w przedstawieniach. Po 20 minutach oczekiwania poznaliśmy wynik - wygrało Gimnazjum nr 143. Nasza szkoła reprezentowana przez uczennice klasy 2/3 zajęła natomiast czwarte miejsce, Gimnazjum nr 141- drugie a Gimnazjum nr 144- trzecie miejsce. Niezależnie od wyniku, dzień ten był pełen dobrej zabawy i pozytywnych uczuć. Każda z osób biorących udział w konkursie otrzymała dyplom i nagrodę ufundowaną przez Burmistrza Dzielnicy Targówek. Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów, a także prosimy o więcej tego typu konkursów promujących naukę języka angielskiego i zdrowie!

Bazoberry Ordonez Gabriela kl.1/3




 

ROK SZKOLNY 2013/2014
 

Zajęcia z misjonarzem z Irlandii

Dnia 20 maja gościliśmy w szkole misjonarza z Irlandii ks. Toma Fenlona, który poprowadził lekcję religii w języku angielskim. W zajęciach uczestniczyła grupa chętnych uczniów z klas gimnazjalnych i licealnych. Ks. Tom opowiadał o swoim życiu, o rodzinie, o tym jak budziło się jego powołanie, o pracy misjonarza, który chcąc głosić prawdziwe szczęście i życie w obfitości jakie przyniósł Jezus Chrystus musi zapewnić swym podopiecznym pomoc w zapewnieniu podstawowych życiowych potrzeb ( zdrowotnych,  edukacyjnych, budowlanych, itp). Na koniec przypomniał, że prawdziwe szczęście człowiek powinien  znaleźć i pielęgnować  w swej duszy, wtedy będzie go doświadczał niezależnie od zmiennych okoliczności zewnętrznych, przeżywanych trudności, chorób, przeciwności losu czy  trudnych zadań jakim musi stawiać czoło. Ksiądz Tom zachęcił młodzież do stawiania pytań, do dyskusji, prosił o przekazanie jego adresu mailowego tym, którzy chcieliby to uczynić korespondencyjnie. Spotkanie było bardzo interesujące i inspirujące, uczniowie wyrazili pragnienie, aby podobne zajęcia organizować w przyszłości.


Wymiana polsko - amerykańska

W dniach od 16 do 27 marca 2014 mieliśmy okazję gościć grupę amerykańskich uczniów wraz z opiekunami z Whitfield School w Saint Louis, Missouri w ramach wymiany uczniowskiej. Pierwsze kontakty z przedstawicielami tej szkoły nawiązaliśmy podczas ich ubiegłorocznego pobytu w Warszawie, zorganizowanego przez Szkołę Podstawową nr 84. Na terenie naszej szkoły odbyły się wtedy wspólne warsztaty językowe. W tym roku, to nasza szkoła pełniła rolę gospodarza. W niedzielne popołudnie, 16 marca,  z wielką ciekawością i niecierpliwością przywitaliśmy na lotnisku Julie, Grace, Katharine, Zacha, Nicka, Curtisa oraz nauczycieli – Mike’a Pomatto i Jessicę Butler.Program wymiany obejmował wspólne warsztaty językowe oraz zwiedzanie ciekawych miejsc w Warszawie, m. in. Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik, wizytę w Sejmie i wiele innych. Jednym z głównych punktów programu pobytu naszych gości był wspólny wyjazd na trzydniową wycieczkę do Krakowa, Wieliczki i Oświęcimia. Uczniowie mieli możliwość zwiedzenia kopalni soli w Wieliczce, podziwiania najpiękniejszych zabytków Krakowa – Kościoła Mariackiego, Sukiennic, Wawelu oraz zapoznania się z historią społeczności żydowskiej zamieszkującej Kraków. Ostatniego dnia odwiedziliśmy Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz – Birkenau. Wspólna wycieczka bardzo nas do siebie zbliżyła i wszyscy żałowali, że tak szybko minęła!

 

Wymiana polsko - amerykańska (podsumowanie)
 

Wiele osób było podekscytowanych zbliżającą się wymianą polsko-amerykańską. Nic dziwnego - możliwość spotkania przybyszów z dalekiego świata nie zdarza się codziennie.  Kiedy polscy gospodarze dostali e-maile gości, zaczęło się polowanie na godzinę odpowiednią do korespondencji - w Missouri jest środek dnia, podczas gdy my, Polacy, często już śpimy. Dla młodzieży to żaden problem. Pisaliśmy o swoich zainteresowaniach, rodzinie, o tym, że nie możemy doczekać się spotkania. 

W końcu nadeszła niedziela - 16.03 - po jednej stronie Polacy, szukający osób, z którymi spędzą najbliższe dni, a po drugiej wyczerpani lotem z dwoma przesiadkami Amerykanie. Powitanie - lekki szok - czy to na pewno tego języka uczymy się w szkole? Nic nie rozumiem!!!  Na szczęście zaraz przychodzi ulga - słowa wypowiadane przez gościa to jednak nie jest narzecze istot z kosmosu. Chyba też znam ten język... Tak rozpoczęła się 10-dniowa przygoda z Grace, Julią, Katharine, Zachem, Nickiem, Curtisem i ich nauczycielami - p. Mikiem i p. Jessicą. Wkrótce okazało się, że Grace nie była tak zmęczona, jak się wydawało - zaraz po obiedzie chciała zwiedzać Warszawę. Tak też się stało, ale podróże z Grace to  już inna  historia. 

W poniedziałek pierwszy raz wszyscy spotkaliśmy się w naszej szkole. W pracowni fizycznej usiłowaliśmy zbudować wieże ze słomek do napojów... przydatne okazały się szpary w podłodze. Gdyby nie one, jedna z budowli (o ile tak można nazwać rządek pogiętych słomek) nigdy by nie powstała. Tego dnia byliśmy również w Muzeum Powstania Warszawskiego, które bardzo podobało się Curtisowi. Goście poznali odrobinę polskiej historii. Po powrocie do szkoły dostaliśmy obiad... nie zapomnę min uczniów amerykańskich (no cóż, polskich też) i zmagań przy otwieraniu pudełeczek z zupą. W następnych dniach wszyscy doszli do wprawy (może oprócz mnie).

We wtorek odwiedziliśmy Muzeum Etnograficzne  - Katharine wycinała przepięknie mazowieckie wzory, może ma łowickie korzenie? Tego dnia bawiliśmy się też suchym lodem i robiliśmy kulę ognia.

W środę nasi goście byli zaproszeni do szkoły podstawowej, a potem miały miejsce warsztaty artystyczne z Natalią Cheng z 3/3 – tworzyliśmy pisanki i bransoletki.

W czwartek pokazaliśmy gościom Centrum Nauki Kopernik. Zwiedzaliśmy je ok. 2h, a potem mieliśmy jeszcze warsztaty w pracowni robotycznej. Po południu zaś wszystkich porwał taniec. Przepraszam, nie wszystkich, część osób obserwowała bardziej sprawnych z bezpiecznej odległości. W piątek nasi Amerykanie odwiedzili pobliskie liceum, po czym bawili się z nami w czasie Dnia Wagarowicza. A potem się zaczęło - prawdziwe wyzwanie dla gości z Nowego Świata - lepienie. Ciasto, farsz, ciasto - proszę spróbować, jak smakują własnoręcznie zrobione pierogi!

W sobotę jedziemy do Wieliczki. Miliony schodów w dół kopalni, zachwyt na wszystkich twarzach. Za solnym pomnikiem słynnego polskiego astronoma przewodnik woła:

- Kopernik była kobietą! 

Ach, Ameryko, polski humor, tego nie zrozumiesz.

Niedziela to całodzienny spacer po Krakowie, dawnej stolicy. Kazimierz, synagoga i cmentarz żydowski - wszyscy chłopcy musieli założyć jarmułki. Potem słuchanie hejnału, Wzgórze Wawelskie, Dzwon Zygmunta. Zeszliśmy do podziemi Katedry Wawelskiej. Później zobaczyliśmy też przepiękny Kościół Mariacki, Sukiennice. Grace i pozostali zachwyceni Krakowem. Takich zabytków Ameryko nie masz.

W poniedziałek pojechaliśmy do obozów Auschwitz-Birkenau. Chyba nie muszę dużo pisać... Nie byliśmy zbyt radośni w trakcie wycieczki. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego jedni ludzie robili coś tak potwornego innym.

Wróciliśmy do Warszawy. Wtorek był dniem polityki - pokazaliśmy gościom polski Sejm. Pani przewodnik uświadomiła im, że u nas jest demokracja (tak, Grace pytała mnie wcześniej, czy jesteśmy państwem demokratycznym). Potem spacerowaliśmy po Starym Mieście. Informacje o Koperniku, tu jest serce Chopina, Pomnik Nieznanego Żołnierza, a tu gwóźdź programu - Krakowski Kredens!!! Goście zachwyceni  Zamkiem Królewskim, komnatami.  Pokój z portretami najważniejszych królów Polski. Cisza, wszyscy podziwiają... Nagle pani Jessica pyta: 

-A co ona tu robi? 

Hmm, co Jadwiga robi wśród władców...

-Była królem - odpowiada przewodniczka

-Jak to? Królową?

- Nie. Królem.

Jak tu wyjaśnić obcokrajowcom, kim była Jadwiga? Cóż, Polska była tak postępowa, że miała nawet kobietę-króla. Gender.

Następnie pora na zakupy w Arkadii. Wszyscy rozsypali się po centrum handlowym. Wieczorem Grace mnie pyta:

- Dlaczego na ubraniach macie tylko angielskie napisy?

Nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ ma Ameryka na świat? Czy to my, Polacy, tak wyzbywamy się naszej narodowości?

Niestety, nadeszła środa. Ostatni dzień. Prezentacja na koniec pobytu. Pożegnalny tort bezowy.

W czwartek, na 6.00, odwozimy gości pod szkołę...  Ostatnie uściski, już jadą na lotnisko... Tak szybko minęło... Jeszcze się spotkamy.
 

                                                                        Katarzyna Szafrańska kl.2/3

Certyfikat od AIESEC

Otrzymaliśmy certyfikat za wielkie zaangażowanie w warsztatach poświęconych Milenijnym Celom Rozwoju ONZ, ktore zorganizowane były przez AIESEC Polska Komitet Lokalny Warszawa SGH.


Smakowity Dzień Języków Obcych


      Dnia 30 września odbył się w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Języków Obcych. Wszystko działo się na parterze - korytarz był bardzo ładnie udekorowany kartkami ze słowami w różnych językach, wprowadzając nieco egzotyczny, niecodzienny klimat. Jednakże większość wyedukowanych lingwistycznie uczniów naszej szkoły nie powinno mieć większych problemów ze zrozumieniem, co poszczególne z nich oznaczały, zwłaszcza przy wsparciu nauczycieli języków obcych, którzy akurat znajdowali się na dyżurach. Główną atrakcją dnia była degustacja dań i przysmaków z krajów niemieckojęzycznych, czyli Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii. Trudnego i odpowiedzialnego zadania przygotowania smacznych i estetycznych potraw podjęli się uczniowie klas uczących się języka niemieckiego. Kelnerzy, którymi została grupa osób z klasy 2 A, byli elegancko ubrani w białe koszule, ciemne spodnie oraz kolory państw niemieckojęzycznych. Można było zasmakować w daniach takich, jak Kartoffelsalat (czyli, jak nietrudno się domyślić, sałatki ziemniaczanej), austriackie sery różnych gatunków, niemieckie ciasta i ciasteczka, a także całej mas rozmaitych dań, które cieszyły oczy i podniebienie każdego, kto zechciał spróbować. Trzeba było jednak się spieszyć! Popyt był zdecydowanie większy niż podaż, zatem migiem znikły wszystkie przysmaki. Było to zdecydowanie udane szkolne przedsięwzięcie, więc wszystkim łasuchom obiecujemy, że kolejna tematyczna wyżerka, przy okazji której poznamy kulturę i smaki innych krajów, z pewnością odbędzie się po raz kolejny. Kto wie, czego będziemy mieli okazję spróbować kolejny razem? 


ROK SZKOLNY 2012/2013


 

Wycieczka do Szkocji


trip to Scotland Rafał Chwalczuk          Przygotowania do tej wycieczki zaczęły się w połowie pierwszego semestru. Wszyscy zastanawialiśmy się, jaka ona będzie. Dobieraliśmy się we wspólne pokoje, omawialiśmy, co spakujemy do walizek. Aż w końcu nadeszła długo oczekiwana data...
         Dnia 9.05.2013 roku uczniowie z różnych klas naszego gimnazjum zebrali się o godzinie 9.30 przed budynkiem szkolnym na zbiórce. Z uśmiechami na twarzy i głodni wrażeń oczekiwaliśmy na niezapomnianą wycieczkę do Szkocji. Po załatwieniu spraw formalnych wsiedliśmy do autokaru i pojechaliśmy na lotnisko Chopina. Tam poznaliśmy naszą panią przewodnik i kucharza. U niektórych można było wyczuć lekkie zdenerwowanie, ponieważ mieli lecieć po raz pierwszy. Jednak, jak się okazało, stres był niepotrzebny.
Po ponad dwugodzinnym locie dotarliśmy na lotnisko w Glasgow. Ubrani w letnie ubrania przeżyliśmy szok, wychodząc na wietrzny i zimny, ale zarazem piękny krajobraz Szkocji. Pierwszy dzień był czasem na " rozejrzeniem się" i zakwaterowanie w hostelu.
Pokoje były ładne i zadbane. Najwięcej radości sprawiało nam zjeżdżanie windą, która nie zawsze przyjeżdżała wtedy, kiedy tego chcieliśmy.
         Każdego wieczoru mieliśmy zajęcia  z jęz. angielskiego, na których rozwiązywaliśmy zadania i rozmawialiśmy o tym, co zobaczyliśmy w danym dniu. A tego było całkiem sporo: Muzeum Religii, galeria artystyczna, Muzeum Transportu, Narodowe Muzeum Szkocji, śluza i dwa zamki. Odwiedziliśmy również brytyjską szkołę. Każdy z nas był pod wrażeniem wielkości pomieszczeń, rzeczy, uczniów i panującej tam atmosfery. W wielu osobach obudziło się marzenie uczęszczania do tego budynku.
         Cała sześciodniowa wycieczka była fantastyczna, lecz jak dla mnie, najlepszym punktem był Dom Strachów. Dzięki temu, że chodziliśmy wszyscy zwartą grupą, więcej śmialiśmy się, niż baliśmy. Nauczycielki bawiły się razem z nami. Rajem dla wszystkich był ostatni,  zakupowy dzień. Poszliśmy do Primarka i Poundlanda. Obładowani torbami z każdej strony mieliśmy nadzieję, że nasz bagaż nie przekroczy wyznaczonej wagi.
Dnia 14.05.2013 przyszedł czas, kiedy musieliśmy pożegnać się z przepiękną Szkocją. Nawet zmienna pogoda nie popsuła nam dobrych humorów. Pełni nowych doświadczeń wróciliśmy do Polski.
       Była to najlepsza wycieczka, na jakiej kiedykolwiek byłam. Nie żałuję ani jednego dnia, ani jednej chwili. Dzięki osobom, które pojechały tam razem ze mną, nigdy nie zapomnę tego wyjazdu.


Emilia Sadlakowska,  kl. III/3


 

Harmonogram

 

przeprowadzania egzaminu ustnego z języka angielskiego do klasy dwujęzycznej

 

CXXXVII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi

 

w dniu 6 czerwca 2013 roku

 

 

 

Początek egzaminu: godzina 15:00

Godzina egzaminu ustnego

Numery PESEL kandydatów

15:00

 

97092607570

97060212029

97122605840

97021310029

97050507786

97030208487

15:30

97092209987

97021011654

97062611505

97090206443

97012812116

97021403668

16:00

97100310465

97011306465

97090307465

97011108340

97041308385

97082510189

16:30

97050404458

97060509802

 


 

Prosimy o przybycie na egzamin 5 minut wcześniej.

Czekamy dziś na Ciebie - zainwestuj w swoją przyszłość!



 

Visitors from the Whitfield School, St Louis, USA


american students 5     It was the first time we hosted high school students from the US–perhaps the first event of this kind in the area. Meeting our counterparts (a group of ten) – who came from the Whitfield School, St Louis (accompanied by their two form teachers) was a memorable experience.

     The venue for our integration meeting or - better to say- a friendly get-together, was the sports hall where some of the 2nd and 3rd grade junior high school pupils (group 2.3 and 3.3) welcomed our visitors. After a brief self introduction both groups presented colorful visuals featuring some of the hot spots of Poland and the States.

     This quiz-like presentation, followed by a commercial -fashioned feature on our school (English subtitles added), lead us to a friendly talk about everyday life and study in our countries.

     But what really broke the ice and got the party going was a mini disco–with a popular Polish hit ‘Ona tańczy dla mnie’ (‘She’s dancing for me’) apparently enjoyed by stunned Americans who seemed to like both the lyrics and the catchy tune. 

american students 1american students 2american students 4


 


 

LESSON FOR OTHER TEACHERS ENTITLED

 Pressure in the liquid and in the gases

 
 

            The class I/3 survived a new adventure during their Physics lesson connected to some English parts on 25th March 2013. It was shown by Mrs Jadwiga Poznańska and Mrs Aleksandra Wieliczko. The participants could know the difference between the atmospheric and hydrostatic pressure, the relation between the atmospheric pressure and the change of the weather. WE did some experiments. As a result, WE know that the higher the height of the liquid column is above the hole, the bigger the hydrostatic pressure is. In my opinion, the lesson was interesting, you could enlarge your knowledge.



WORKSHOP WITH AIESEC

 

From February 21st to February 24th in our school workshops with people from various countries were organized. They were students who participated in the program set up by AIESEC. This organization helps young people develop social responsibility, emotional intelligence and skills in entrepreneurship. Lots of students travel around the world with this program to teach for some time in chosen schools. One of those schools is our gymnasium.

During the first two days Brazilian Joao Paulo and Greek Magdalene told us about their countries’ histories, places to visit, myths and facts about Greece and Brazil and about themselves. They recommended us their national dishes and introduced us to their traditions and customs. We really liked the way they presented their countries. It was objective and different from information that we can find on the Internet. Magdalene and Joao Paulo told us about their favorite places to spend free time. They also enlightened us with some facts about life in different climate. Of course there was a lot of small talks and thousands questions. Our foreign teachers wanted to know something about Poland, too.
The next two days our teachers changed to Mitesh from Mauritious - a small island next to Madagaskar and Ezgi from Turkey. They told us about their culture, too. We told them some things about Poland as well. We also discussed with them Polish climate and cuisine.

We had to speak English all the time and our talking skills are really better now. We also got to know new words. It was different than lessons that we know from our everyday routine. We don’t have a chance to talk to Brazilian regularly, for example. They weren't much older than we are so our chats were nice and funny.
These were unforgettable moments.

 

  Martyna Nasiadka
and
Zuzanna Panuszewska

aisec

 

HAPPY HALLOWEEN

 

It happened 30th of October. The day like every one. One mysterious man- Mr Simeon Wren - was waiting for students in the classroom nr 83. The bell rang. The language classes I/3, II/3 and III/3 participated in a special lesson. The ambience was constantly weird. Suddenly, the man said " you know what will we talk about? ". Silence. On the wall it was written "Happy Halloween" - and this is what he screamed in a moment. Our teacher was talking about the history of this day during next few minutes. Later, we were playing different games, for example, we were making faces in pumpkins, we were making mummies using a toilet roll and we were eating apples without... arms!  We learned what "Trick or treat" really means.

 We are going to wait impatiently for the next language workshop about Scotland.


 

Oath Taking Ceremony Tuesday (13 November 2012)

  On 13 November, the Oath Taking Ceremony for the first year students was held in our school. This event – in accordance with our school tradition, was – as usually - associated with the anniversary of Poland's resumption of independent statehood in 1918, a ceremony of a great significance to every Pole.

 At midday our school sports hall began to fill with the junior – high and high school first –graders led by their form teachers, accompanied by all teaching staff, honorable guests and the group of the third grade students’ deputies. 

All the audience rose from their seats with the arrival of the school banner bearers and sang the national anthem. This solemn part which opened the ceremony, was followed the official greeting by our Principal Mrs. Jolanta Kaczmara  and the Parents' Council representatives. In their address to the first grade students, they reflected upon the contemporary world, significance of the celebration and the symbolism of students’ pledge.

Then came the most anticipated moment, where the young students took oath lead by the principal, vowed to abide by the creed of their school and fulfill their duties to the best of their abilities.


 

Ceili dancing workshop (30.10.2012)

 

Fancy some ceili dancing? Perhaps second demanding if compared to ceiling dancing but still – you’ll need some flare for it. Thanks to our visiting expert Simon Wren from Britain some of our students got a practical grip on the variety of Irish folk dances through one hour workshop. This included gruelling movements on toes only, "side – steps" "sevens and threes" or jig – steps – all  accompanied with vivid Irish rhythms.


European Days of Foreign Languages (Wednesday, 26 September 2012)

„A big Black Bug, bit a big Black dog on its big Black nose.”  Does it sound like a vet’s report? Not quite. Such tongue – twisters as warming up activity opened the European Days of Foreign Languages in our school. On Wednesday all students started their school-day with a hybrid dictation in four languages: German, English French and of course Polish – a real challenge not only for the junior high students, but also an embarrassment for the teachers, who in fear of failure – had been revising spelling rules overnight.

The following day was marked by an emotion – filled contest ‘One of the Ten’ for the 3rd grade participants. Bilingual class students could put on some show and demonstrate both linguistic skills and their knowledge about culture of selected English-speaking countries. Ten participants brave enough to answer questions in 3 tongues ardently competed till the very end, cheered by stunned audience.

Friday in turn, turned out to be a somewhat mysterious day with numerous masqueraders prowling or parading around the school hallways. Neither did they resemble Halloween-like scary creatures nor light- greenish clothes lovers whose green outfit traditionally marks the beginning of spring… What secret was then behind their apparently misdated attire? 

Well, they were the mysterious people of Europe! Fairy-tale characters, celebrities, writers and explorers walking in the crowd began the next stage of the competition for Foreign Languages Day. Students clad in costumes could not reveal who they were, but our knowledge about the life of the person presented by them served as the sole guide to establish their identity. Pictures of mysterious Europeans are to be displayed on our Facebook website. You are welcome to watch, guess and have fun!

 

MIĘDZYNARODOWE CERTYFIKATY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Uczniowie z naszej szkoły chętnie przystępują do międzynarodowych egzaminów z języków obcych. W ten sposób uzyskują certyfikaty poświadczającego stopień znajomości języków obcych, które są uznawane na całym świecie. Do egzaminów można przystąpić na dowolnym etapie nauki.

 Do najpopularniejszych egzaminów z języka angielskiego należą:

KET (Key English Test) – egzamin KET sprawdza znajomość języka angielskiego na poziomie A2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Egzamin ten jest przeznaczony dla osób, które uczą się języka angielskiego od niedawna i potrafią używać go w codziennych sytuacjach w ograniczonym zakresie.

PET (Preliminary English Test) – celem egzaminu PET jest sprawdzenie znajomości języka angielskiego na poziomie B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Egzamin PET powstał z myślą o osobach, które radzą sobie z użyciem języka angielskiego w sytuacjach dnia codziennego (np. kandydat potrafi wypowiadać się na temat własnych zainteresowań, napisać prosty list, przeczytać proste artykuły, zrobić krótkie notatki).

FCE (First Certificate in English) – egzamin FCE testuje znajomość języka angielskiego na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Kandydat, który planuje zdać egzamin FCE powinien m.in. znać szeroki zasób słownictwa, potrafić wypowiedzieć się swobodnie i spontanicznie w sposób jasny na wiele tematów, być w stanie wyrazić swoją opinię na różne tematy i ją uzasadnić.

Wszystkie egzaminy sprawdzają praktyczną znajomość języka angielskiego w zakresie umiejętności rozumienia tekstów czytanych, rozumienia ze słuchu, pisania i mówienia.

Szczegółowe informacje o wszystkich wyżej wymienionych egzaminach można uzyskać od nauczycieli uczących języka angielskiego w naszej szkole, a także na stronie internetowej  http://www.cambridgeesol.org/exams/

 


 

Europejski Dzień Języków Obcych

Europa jak wiadomo angielskim stoi. Wiedzą o tym na zachodzie i wschodzie naszego kontynentu. Nawet Skandynawowie zamiast po norwesku, duńsku, szwedzku czy fińsku wolą porozumiewać się po angielsku.
Od końca XVIII wieku na północnej półkuli rywalizował francuski z angielskim i to ten drugi jest teraz górą. I po to, aby w tej opinii utwierdzić naszych uczniów zaprosiliśmy na językową konfrontację Kanadyjczyka - Johna Weinsberga, prawdziwego, bez żadnych podróbek, bo z paszportem kraju klonowego liścia. Nasz gość przedstawił oryginały dokumentów, z których wynikało, że jest Kanadyjczykiem. Mało tego, miał szansę opowiedzieć o swoim kraju oczywiście po angielsku - czym po pierwsze udowodnił tezę ze wstępu o uniwersalizmie angielskiego, a po drugie przekonał uczestniczących gimnazjalistów z klas II/3 i III/3, że warto uczyć się angielskiego.

 


 european studies1KONKURS NA POCZTÓWKĘ ŚWIĄTECZNĄ

"Christmas in Europe"

Ogłaszamy konkurs na projekt kartki świątecznej. Projekt powinien zawierać równocześnie motyw świąteczny i europejski, wykonany może być techniką dowolną. Zaprojektowana kartka po złożeniu powinna mieć format A4. Na wszystkich uczestników czekają dyplomy. Dla zwycięzców przewidziano nagrody! Na prace czekamy do 19 października 2009. Należy je składać do p. A. Jakackiej (sala 75). Konkurs realizowany jest pod patronatem European Studies.


THE EUROPEAN STUDIES PROGRAMME AND OUR SCHOOL

“The European Studies Programme is a post-primary curriculum based programme linking schools in Ireland with schools across Europe through sustained collaborative projects furthering tolerance, mutual understanding and appreciation of the cultures of others. Currently more than 300 schools in 25 European Countries are engaged in the programme”.
In these schools is also our school.We have started cooperation with ESP since May. We cooperate with three schools from Ireland and one from Greece. We exchanged works with them by e-mails, snail mails and by post.
In school year 2007/2008 we made three projects:
1.Our school profile and our students profiles
2.How it brings cultures together
3.Country profile
In school year 2008/2009 we made three projects:
1.Presentation of one European country.
2.Our school newspaper.
4.Our school life – film.
In school year 2009/2010 we will make:
1.Multiple choice quiz about our country.
2.An information brochure about our school.
3.Mini role play.
Our school took part in the two student competition to design the Christmas card.The theme was “Christmas in Europe” and students works were sent to Ireland.
We also prepared plays :
In December 2007 group of ESP students prepared the Christmas show”Santa Claus”
In April 2008/2009 group of students from class 2/2, 3/2 prepare
“The Winnie the Pooh”

THE EUROPEAN STUDIES GROUP

Once a week students participate in the lesson about Europe and the European Union. They have to make a lot of activities conected to this topic.They also study the history and present news of The European Union.This lessons are very useful for them.The coordinator and teacher is Anna Jakacka.

We started in 2007 with group of students from class 2/2 .

Now our group consists of 10 students from class 3/3.


 

brama1TRIP TO LONDON

From the 4th to the 10th of June 35 pupils from our school took part in a trip to London.


Sightseeing included:

Houses of Parliament
Big Ben
Westminster Abbey
National Gallerylomdon20eye1
Royal Observatory
National Maritime Museum
Tower of London
Hay’s Galleries
Natural History Museum
Science Museum
London Eye
Madame Tussauds
Millennium Bridge
Kensington Gardens

The trip was organised by Europejskie Centrum Młodzieżowe and our English teachers. During our trip our students could practise English language in everyday situations.