Rok szkolny 2018/2019

„Mistrzowie wyobraźni”

Szczęśliwi czasu nie liczą! Ale miło jest, gdy płynie on w dobrej atmosferze i w przyjemnych wspomnieniach. Dlatego po raz pierwszy w dziejach naszej szkoły zorganizowany został konkurs na najlepszy kalendarz klasowy. Oczywiście, ze wsparciem Samorządu Uczniowskiego i ze świetnym projektem graficznym okazjonalnego Certyfikatu „Mistrzowie Wyobraźni” przygotowanego przez Maję Tkaczyk z klasy 2A.

Ideą konkursu była realizacja działań, które korzystnie wpłyną na integrację uczniów, wzmocnią ich poczucie tożsamości szkolnej, podkreślą wizerunek 137 LO im. R. Schumana jako szkoły przyjaznej uczniom, zapewniającej im dobrą atmosferę zdobywania wiedzy, dojrzewania. Wreszcie miał to być sprawdzian dla kreatywności młodych „kreatorów czasu”, którzy mieli dużą swobodę w sposobie wykonania projektu.

Kalendarze okazały się niezwykle ciekawe i różnorodne w swej formie. Zarówno pomysły, jak i techniki wykonania prac uczniów były na tyle interesujące, że jurorzy (wybrani przez uczniów nauczyciele) mieli wiele trudności ze wskazaniem najlepszego egzemplarza. Ostatecznie tytuł „Mistrza wyobraźni za najlepszy kalendarz klasowy 2019 r.” wręczony osobiście przez Panią Dyrektor i nowiutki toster do przyrządzania pysznych tostów na przerwach śniadaniowych otrzymała klasa 1A! Serdecznie gratulujemy podopiecznym pani Joanny Ogrodzkiej. Gratulujemy także innym klasom, zdobywcom Certyfikatów Wyobraźni za „niezwykłe kalendarze”: 1B, 1C, 3/3, 3/4, 3/5 oraz ich wychowawcom za wspaniałe pomysły i udział w konkursie! Za rok kolejna edycja konkursu, który miejmy nadzieję, stanie się miłą tradycją Schumana.

dzu

 

 

 

 

WOŚP, Schumek i dużo uśmiechu

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy miała w tym roku swój 27 finał. I jak w ubiegłych latach, tak i teraz uczniowie z Olgierda, ich rodzice i nauczyciele wsparli tę akcję kwestując lub pomagając w organizowaniu wydarzenia.

W budynku 137 LO im. R. Schumana podczas trwania finału Orkiestry działał Punkt Wolontariusza, w którym kwestujący uczniowie mogli ogrzać się gorącą herbatą oraz posilić się pysznym ciastem, croissantami, drożdżówkami i innymi energetycznymi smakołykami. O dobrą atmosferę na miejscu dbała Ola z 1C puszczając przyjemną muzykę i drużyna bałwankowa, która ulepiwszy śnieżnego Schumka, pokolorowała potem go „barwami swobodnej wyobraźni”.

Nasi uczniowie wytrwale kwestowali praktycznie na terenie całej Warszawy. Towarzyszyła im ekipa SchumTV – Julia i Krzysiek – liczymy zatem na ukazanie się reportażu już niedługo na fb naszej szkolnej telewizji.

Dziękujemy wszystkim uczniom za udział w kweście i wsparcie Wielkiej Orkiestry. Dziękujemy rodzicom, pracownikom szkoły za poświęcony czas i cenną pomoc w zorganizowaniu Punktu Wolontariusza na Olgierda.

dzu

 

         

 

   

Festyn Świąteczny

Niesamowite ozdoby, cudowne zapachy świątecznych pierniczków, wiele prezentów i konkursów!... W CXXXVII LO im . R. Schumana odbył się Festyn Świąteczny połączony ze świetną zabawą. Dzięki różnym warsztatom zorganizowanym wspólnie przez nauczycieli i uczniów okazało się znów, że w Schumanie nigdy nie jest nudno!

Zbliżające się święta przynoszą ze sobą wiele magii i emocji. Festyn Bożonarodzeniowy to świetna okazja, żeby przypomnieć sobie, jak dobrze być szkolną rodziną. Zapach pierników zdecydowanie pochłonął drugie piętro, gdzie klasy wspólnie z Panią Krzyszczuk, Panią Jakacką i Panią Kmiecik zajmowały się ich ozdabianiem - śmiejąc się przy tym i starając stworzyć się niesamowite piernikowe dzieła! Zaglądając do klas mogliśmy spodziewać się takich atrakcji jak robienie stroików pod okiem Pani Wieliczko i Pani Grzegorczyk, ozdabianie bombek wspólnie z Panią Balcerak i Panią Mazur. Uwagę zwracały też na siebie ozdoby świąteczne szykowane pod okiem Pana Baczkury, a nawet origami przygotowywane z Panią Nakielską czy choinki z makaronu z Panią Dworniczuk i Panią Jaros. Podczas całego wydarzenia dzięki Panu Nadarzyńskiemu z głośników mogliśmy słyszeć nasze ulubione kolędy, które od razu sprawiają, że nie tylko chce się śpiewać, ale też, że owa magia świąt jest już dziś. Czego można chcieć więcej?

Natalia Balcerzak

 

       

 

      

 

 

 

 

Podróż w czasie. Muzeum PRL

26 listopada udaliśmy się do muzeum „Czar PRL”, które przeniosło nas do okresu PRL. Budynek całego obiektu był bardzo niepozorny, wręcz obskurny. Prowadziła do niego mała, wąska uliczka wyłożona kamieniami (tzw. kocimi łbami) pewnie jeszcze przed wojną. Natomiast kamienica, w której znajdowała się wystawa, wtapiała się w otoczenie w ten sposób, że całość tworzyła specyficzną atmosferę do naszej podróży w czasie.

Pomieszczenie, które zwiedziliśmy było niewielkie, ale doskonale oddawało czasy PRL. Przy wejściu przywitała nas miła pani przewodnik. Miała ona niezwykłe poczucie humoru. Przedstawiła nam ideę muzeum, nie zanudzając nas przy tym. Dzięki niej zobaczyliśmy, jak wyglądało życie mieszkańców Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, czyli Polski z okresu komunizmu. Poznaliśmy też gabinet sekretarza Partii oraz poznaliśmy techniki działań i cele ówczesnej opozycji.

Widzieliśmy również wiele eksponatów, którymi były oryginalne przedmioty codziennego użytku w tamtych czasach. Zaskoczyło nas, jak świetnie Polacy radzili sobie w tak trudnych warunkach życiowych. Brakowało wówczas często odpowiedniej ilości jedzenia, wielu urządzeń, sprzętów domowych czy nawet najbardziej podstawowych artykułów higieny (dlatego wymyślono wtedy na przykład zastępczy papier toaletowy albo wyroby czekoladopodobne). Olbrzymim kłopotem była za mała ilość mieszkań i niewielka przestrzeń mieszkalna. Sprawiło to, że zaczęliśmy bardziej doceniać to, co mamy.

Wycieczka była bardzo ciekawa i świetnie się na niej bawiliśmy. Skorzystaliśmy z budki telefonicznej z tamtego okresu. Mogliśmy na chwilę zamienić się w kierowców motoroweru Komar, a nawet przymierzyć płaszcze z epoki, no i słynne buty Relaxy… Niektórzy z nas kupili w stylizowanym sklepiku nawet słodycze i oranżadę, taką, jak za czasów PRL.

Olga Zakrzewska kl. 3/3

 

 

 

    

 

     

 

  

 

 

Omoiyari czyli Obrazki z Japonii

Uczniowie CXXXVII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Roberta Schumana w Warszawie uczestniczyli w II edycji zajęć „Zwrotnik Kultury - Akademia Animatorów w Muzeum Azji i Pacyfiku”. Pod kierunkiem naszego anglisty i zarazem japonisty, pana Tadeusza Jaworskiego, przygotowali oni niezwykle ciekawy film o współczesnym Kraju Kwitnącej Wiśni.

Fabularyzowany dokument pod tytułem „Co za kraj: Obrazki z Japonii – Maski widzialne i niewidzialne” miał swoją premierę 26 listopada 2018 roku. Zrealizowało go łącznie około 45 uczniów. Zdjęcia powstawały w różnych plenerach warszawskich, a także na terenie szkoły. Sam montaż zajął prawie dwa tygodnie. Jednak produkcję filmową poprzedzały warsztaty tematyczne, konsultacje, które zaczęły się już pod koniec września.

By stworzyć fabularyzowany dokument możliwie mocno osadzony w japońskich realiach, uczniowie w dużej mierze wypowiadali się w języku japońskim (na ekranie pojawiały się napisy polskie) - ukazując wybrane aspekty życia społecznego i obyczajowości. Poprzez udział w scenkach rodzajowych oraz komentarze narratorów, uczniowie przekazywali wiedzę o Japonii, wyjaśniając nietypowe dla zachodniej kultury przykłady zachowań oraz ich genezę .

Jako punkt wyjścia dla nieco satyrycznego odcienia fabuły wybrana została wyjątkowa powszechność noszenia masek w miejscach publicznych, co było okazją do ukazania jednej z zasadniczych cech mentalności Japończyków - troski o harmonijne relacje w społeczeństwie i w grupie.

Cecha dążenia do harmonii oraz motyw masek - tym razem niewidzialnych - przewijały się także w drugiej części filmu w kolejnych dialogach, scenach i komentarzach, ukazujących pedantyczną i niezwykle kurtuazyjną obsługę klienta, pracowitość: m.in. uznawanie nadgodzin za normę czyli gotowość do poświęcenia się dla grupy. Komentarze aktorów i narratorów podkreślały też bardziej „ludzką” twarz Japonii – tłumacząc, że przyjęte konwencje zachowania i etykieta nie wykluczają przecież prawdziwej życzliwości.

Wreszcie symbol relacji społecznych: pojęcie „omoiyari” – tłumaczone jako wzajemna spolegliwość i samodyscyplina - ukształtowane zostało częściowo przez trudne warunki naturalne, ale także pod wpływem konfucjanizmu i innych prądów kulturowych. Podkreśla to mentalność Japończyków - duch współpracy i solidarności, lojalność wobec grupy i kraju, pragmatyzm i efektywność pracy, poczucie wyjątkowości narodowej ukształtowanej przez narodową religię „shinto”…

Na premierze filmu widownia była zapełniona po brzegi. Tuż po ostatnim ujęciu zagrzmiały oklaski, a jego młodzi twórcy usłyszeli słowa pochwały i gratulacje. „Obrazki z Japonii” okazały się świetnym połączeniem edukacyjnej przygody, integracji i dobrej zabawy. Brawo! Czekamy już na kolejny film! Jikai wo tanoshimi ni mata ne!

Poniżej link do filmu:film

TJA/DZU



Archiwum wiadomości - wybierz: