Rok szkolny 2018/2019

Szcz??liwi czasu nie licz?! Ale mi?o jest, gdy p?ynie on w dobrej atmosferze i w przyjemnych wspomnieniach. Dlatego po raz pierwszy w dziejach naszej szko?y zorganizowany zosta? konkurs na najlepszy kalendarz klasowy. Oczywi?cie, ze wsparciem Samorz?du Uczniowskiego i ze ?wietnym projektem graficznym okazjonalnego Certyfikatu „Mistrzowie Wyobra?ni” przygotowanego przez Maj? Tkaczyk z klasy 2A.

Ide? konkursu by?a realizacja dzia?a?, które korzystnie wp?yn? na integracj? uczniów, wzmocni? ich poczucie to?samo?ci szkolnej, podkre?l? wizerunek 137 LO im. R. Schumana jako szko?y przyjaznej uczniom, zapewniaj?cej im dobr? atmosfer? zdobywania wiedzy, dojrzewania. Wreszcie mia? to by? sprawdzian dla kreatywno?ci m?odych „kreatorów czasu”, którzy mieli du?? swobod? w sposobie wykonania projektu.

Kalendarze okaza?y si? niezwykle ciekawe i ró?norodne w swej formie. Zarówno pomys?y, jak i techniki wykonania prac uczniów by?y na tyle interesuj?ce, ?e jurorzy (wybrani przez uczniów nauczyciele) mieli wiele trudno?ci ze wskazaniem najlepszego egzemplarza. Ostatecznie tytu? „Mistrza wyobra?ni za najlepszy kalendarz klasowy 2019 r.” wr?czony osobi?cie przez Pani? Dyrektor i nowiutki toster do przyrz?dzania pysznych tostów na przerwach ?niadaniowych otrzyma?a klasa 1A! Serdecznie gratulujemy podopiecznym pani Joanny Ogrodzkiej. Gratulujemy tak?e innym klasom, zdobywcom Certyfikatów Wyobra?ni za „niezwyk?e kalendarze”: 1B, 1C, 3/3, 3/4, 3/5 oraz ich wychowawcom za wspania?e pomys?y i udzia? w konkursie! Za rok kolejna edycja konkursu, który miejmy nadziej?, stanie si? mi?? tradycj? Schumana.

dzu

 

 

 

 

WO?P, Schumek i du?o u?miechu

Wielka Orkiestra ?wi?tecznej Pomocy mia?a w tym roku swój 27 fina?. I jak w ubieg?ych latach, tak i teraz uczniowie z Olgierda, ich rodzice i nauczyciele wsparli t? akcj? kwestuj?c lub pomagaj?c w organizowaniu wydarzenia.

W budynku 137 LO im. R. Schumana podczas trwania fina?u Orkiestry dzia?a? Punkt Wolontariusza, w którym kwestuj?cy uczniowie mogli ogrza? si? gor?c? herbat? oraz posili? si? pysznym ciastem, croissantami, dro?d?ówkami i innymi energetycznymi smako?ykami. O dobr? atmosfer? na miejscu dba?a Ola z 1C puszczaj?c przyjemn? muzyk? i dru?yna ba?wankowa, która ulepiwszy ?nie?nego Schumka, pokolorowa?a potem go „barwami swobodnej wyobra?ni”.

Nasi uczniowie wytrwale kwestowali praktycznie na terenie ca?ej Warszawy. Towarzyszy?a im ekipa SchumTV – Julia i Krzysiek – liczymy zatem na ukazanie si? reporta?u ju? nied?ugo na fb naszej szkolnej telewizji.

Dzi?kujemy wszystkim uczniom za udzia? w kwe?cie i wsparcie Wielkiej Orkiestry. Dzi?kujemy rodzicom, pracownikom szko?y za po?wi?cony czas i cenn? pomoc w zorganizowaniu Punktu Wolontariusza na Olgierda.

dzu

 

         

 

   

Festyn ?wi?teczny

Niesamowite ozdoby, cudowne zapachy ?wi?tecznych pierniczków, wiele prezentów i konkursów!... W CXXXVII LO im . R. Schumana odby? si? Festyn ?wi?teczny po??czony ze ?wietn? zabaw?. Dzi?ki ró?nym warsztatom zorganizowanym wspólnie przez nauczycieli i uczniów okaza?o si? znów, ?e w Schumanie nigdy nie jest nudno!

Zbli?aj?ce si? ?wi?ta przynosz? ze sob? wiele magii i emocji. Festyn Bo?onarodzeniowy to ?wietna okazja, ?eby przypomnie? sobie, jak dobrze by? szkoln? rodzin?. Zapach pierników zdecydowanie poch?on?? drugie pi?tro, gdzie klasy wspólnie z Pani? Krzyszczuk, Pani? Jakack? i Pani? Kmiecik zajmowa?y si? ich ozdabianiem - ?miej?c si? przy tym i staraj?c stworzy? si? niesamowite piernikowe dzie?a! Zagl?daj?c do klas mogli?my spodziewa? si? takich atrakcji jak robienie stroików pod okiem Pani Wieliczko i Pani Grzegorczyk, ozdabianie bombek wspólnie z Pani? Balcerak i Pani? Mazur. Uwag? zwraca?y te? na siebie ozdoby ?wi?teczne szykowane pod okiem Pana Baczkury, a nawet origami przygotowywane z Pani? Nakielsk? czy choinki z makaronu z Pani? Dworniczuk i Pani? Jaros. Podczas ca?ego wydarzenia dzi?ki Panu Nadarzy?skiemu z g?o?ników mogli?my s?ysze? nasze ulubione kol?dy, które od razu sprawiaj?, ?e nie tylko chce si? ?piewa?, ale te?, ?e owa magia ?wi?t jest ju? dzi?. Czego mo?na chcie? wi?cej?

Natalia Balcerzak

 

       

 

      

 

 

 

 

26 listopada udali?my si? do muzeum „Czar PRL”, które przenios?o nas do okresu PRL. Budynek ca?ego obiektu by? bardzo niepozorny, wr?cz obskurny. Prowadzi?a do niego ma?a, w?ska uliczka wy?o?ona kamieniami (tzw. kocimi ?bami) pewnie jeszcze przed wojn?. Natomiast kamienica, w której znajdowa?a si? wystawa, wtapia?a si? w otoczenie w ten sposób, ?e ca?o?? tworzy?a specyficzn? atmosfer? do naszej podró?y w czasie.

Pomieszczenie, które zwiedzili?my by?o niewielkie, ale doskonale oddawa?o czasy PRL. Przy wej?ciu przywita?a nas mi?a pani przewodnik. Mia?a ona niezwyk?e poczucie humoru. Przedstawi?a nam ide? muzeum, nie zanudzaj?c nas przy tym. Dzi?ki niej zobaczyli?my, jak wygl?da?o ?ycie mieszka?ców Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, czyli Polski z okresu komunizmu. Poznali?my te? gabinet sekretarza Partii oraz poznali?my techniki dzia?a? i cele ówczesnej opozycji.

Widzieli?my równie? wiele eksponatów, którymi by?y oryginalne przedmioty codziennego u?ytku w tamtych czasach. Zaskoczy?o nas, jak ?wietnie Polacy radzili sobie w tak trudnych warunkach ?yciowych. Brakowa?o wówczas cz?sto odpowiedniej ilo?ci jedzenia, wielu urz?dze?, sprz?tów domowych czy nawet najbardziej podstawowych artyku?ów higieny (dlatego wymy?lono wtedy na przyk?ad zast?pczy papier toaletowy albo wyroby czekoladopodobne). Olbrzymim k?opotem by?a za ma?a ilo?? mieszka? i niewielka przestrze? mieszkalna. Sprawi?o to, ?e zacz?li?my bardziej docenia? to, co mamy.

Wycieczka by?a bardzo ciekawa i ?wietnie si? na niej bawili?my. Skorzystali?my z budki telefonicznej z tamtego okresu. Mogli?my na chwil? zamieni? si? w kierowców motoroweru Komar, a nawet przymierzy? p?aszcze z epoki, no i s?ynne buty Relaxy… Niektórzy z nas kupili w stylizowanym sklepiku nawet s?odycze i oran?ad?, tak?, jak za czasów PRL.

Olga Zakrzewska kl. 3/3

 

 

 

    

 

     

 

  

 

 

Omoiyari czyli Obrazki z Japonii

Uczniowie CXXXVII LO z Oddzia?ami Dwuj?zycznymi im. Roberta Schumana w Warszawie uczestniczyli w II edycji zaj?? „Zwrotnik Kultury - Akademia Animatorów w Muzeum Azji i Pacyfiku”. Pod kierunkiem naszego anglisty i zarazem japonisty, pana Tadeusza Jaworskiego, przygotowali oni niezwykle ciekawy film o wspó?czesnym Kraju Kwitn?cej Wi?ni.

Fabularyzowany dokument pod tytu?em „Co za kraj: Obrazki z Japonii – Maski widzialne i niewidzialne” mia? swoj? premier? 26 listopada 2018 roku. Zrealizowa?o go ??cznie oko?o 45 uczniów. Zdj?cia powstawa?y w ró?nych plenerach warszawskich, a tak?e na terenie szko?y. Sam monta? zaj?? prawie dwa tygodnie. Jednak produkcj? filmow? poprzedza?y warsztaty tematyczne, konsultacje, które zacz??y si? ju? pod koniec wrze?nia.

By stworzy? fabularyzowany dokument mo?liwie mocno osadzony w japo?skich realiach, uczniowie w du?ej mierze wypowiadali si? w j?zyku japo?skim (na ekranie pojawia?y si? napisy polskie) - ukazuj?c wybrane aspekty ?ycia spo?ecznego i obyczajowo?ci. Poprzez udzia? w scenkach rodzajowych oraz komentarze narratorów, uczniowie przekazywali wiedz? o Japonii, wyja?niaj?c nietypowe dla zachodniej kultury przyk?ady zachowa? oraz ich genez? .

Jako punkt wyj?cia dla nieco satyrycznego odcienia fabu?y wybrana zosta?a wyj?tkowa powszechno?? noszenia masek w miejscach publicznych, co by?o okazj? do ukazania jednej z zasadniczych cech mentalno?ci Japo?czyków - troski o harmonijne relacje w spo?ecze?stwie i w grupie.

Cecha d??enia do harmonii oraz motyw masek - tym razem niewidzialnych - przewija?y si? tak?e w drugiej cz??ci filmu w kolejnych dialogach, scenach i komentarzach, ukazuj?cych pedantyczn? i niezwykle kurtuazyjn? obs?ug? klienta, pracowito??: m.in. uznawanie nadgodzin za norm? czyli gotowo?? do po?wi?cenia si? dla grupy. Komentarze aktorów i narratorów podkre?la?y te? bardziej „ludzk?” twarz Japonii – t?umacz?c, ?e przyj?te konwencje zachowania i etykieta nie wykluczaj? przecie? prawdziwej ?yczliwo?ci.

Wreszcie symbol relacji spo?ecznych: poj?cie „omoiyari” – t?umaczone jako wzajemna spolegliwo?? i samodyscyplina - ukszta?towane zosta?o cz??ciowo przez trudne warunki naturalne, ale tak?e pod wp?ywem konfucjanizmu i innych pr?dów kulturowych. Podkre?la to mentalno?? Japo?czyków - duch wspó?pracy i solidarno?ci, lojalno?? wobec grupy i kraju, pragmatyzm i efektywno?? pracy, poczucie wyj?tkowo?ci narodowej ukszta?towanej przez narodow? religi? „shinto”…

Na premierze filmu widownia by?a zape?niona po brzegi. Tu? po ostatnim uj?ciu zagrzmia?y oklaski, a jego m?odzi twórcy us?yszeli s?owa pochwa?y i gratulacje. „Obrazki z Japonii” okaza?y si? ?wietnym po??czeniem edukacyjnej przygody, integracji i dobrej zabawy. Brawo! Czekamy ju? na kolejny film! Jikai wo tanoshimi ni mata ne!

Poni?ej link do filmu:film

TJA/DZU



Archiwum wiadomości - wybierz: